BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badania dotyczącego diagnozy potrzeb nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie doskonalenia zawodowego
Data: [1996]
Badacz: Marian Fulianty
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego. Badaniem ankietowym objęto 115 nauczycieli z województwa częstochowskiego. 43 nauczycieli pracowało w mieście, 51 na wsi; 78 w szkołach podstawowych, 16 w ponadpodstawowych. 37 osób miało wykształcenie wyższe kierunkowe, 35 wyższe inne, 19 SN-WF, trzy – średnie pedagogiczne. 20 osób miało staż pracy do pięciu lat, 30 powyżej pięciu lat, 13 powyżej 10 lat, 10 powyżej 15 lat, dziewięciu powyżej 20 lat, 11 powyżej 25 lat. Wśród form kontaktów z doradcą metodycznym badani preferowali najczęściej: konsultacje zbiorowe w zespole międzyszkolnym – 45,2%, spotkania i konsultacje indywidualne w szkole – 30,4%, konferencje nauczycieli z całego rejonu, województwa – 12,2%, spotkania w gabinecie metodycznym doradcy – 11,3%. Wśród form pracy doradczej najbardziej odpowiadały badanym: przekaz informacji za pomocą mediów (film, wideo) – 60%, opracowanie materiałów metodycznych – 17,4%, hospitacje lekcji koleżeńskich – 10,4%, referat lub wykład z dyskusją – 7,8%, praca seminaryjna w małych grupach – 4,3%. Badani najczęściej zgłaszali propozycje tematyczne dotyczące: pracy w trudnych warunkach bazowo-sprzętowych, klas łączonych, zbyt licznych klas; nowatorskich form prowadzenia zajęć; różnych form zajęć przy muzyce; oceniania uczniów, sprawdzianów z WF-u; metodyki nauczania i szkolenia specjalistycznego w grach zespołowych; lekkoatletyki, atletyki terenowej, metodyki i szkolenia specjalistycznego. 73,9% odczuwało potrzebę udziału w dłuższej formie doskonalącej; 34,1% w formie warsztatowej, 32,9% w formie kursowej, 12,9% w warsztatowej i kursowej; proponowano najczęściej tematykę: metodyka nauczania i szkolenia specjalistycznego w grach zespołowych, zajęcia ruchowe przy muzyce, nowe tendencje w wychowaniu fizycznym, gimnastyka korekcyjna, lekkoatletyka w szkole. Najczęściej wskazywane motywy uczestnictwa w doskonaleniu zorganizowanym przez WOM: pozyskanie nowych materiałów metodycznych – 20,6%, otrzymanie pomocy metodycznej w prowadzeniu zajęć – 18,8%, poszerzenie wiedzy teoretycznej – 16,83%, wymiana doświadczeń z kolegami – 16,8%. Zdaniem badanych doradcę metodycznego powinny charakteryzować: profesjonalizm zawodowy, predyspozycje osobowościowo-charakterologiczne, sumienność, zaangażowanie, dyspozycyjność, odpowiedzialność, otwartość itp., inne – realizm, rzeczowość, dobry wychowawca, wysportowany, wysoki, szczupły. Jako przyczynę największych trudności w pracy zawodowej wskazywano: trudne warunki do prowadzenia zajęć, trudności natury wychowawczej, socjologicznej, merytoryczno-metodycznej w realizacji niektórych działań programu.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel przedmiotu, wychowanie fizyczne, zawód nauczyciela, kształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: teacher, specialist teacher, physical education, teaching profession, teacher education, in-service teacher training
Publikacje:
  • Fulianty, M. (1997). Raport z badania dotyczącego diagnozy potrzeb nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie doskonalenia zawodowego. Lider, 5, 17-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"