Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego. Badaniem ankietowym objęto 115 nauczycieli z województwa częstochowskiego. 43 nauczycieli pracowało w mieście, 51 na wsi; 78 w szkołach podstawowych, 16 w ponadpodstawowych. 37 osób miało wykształcenie wyższe kierunkowe, 35 wyższe inne, 19 SN-WF, trzy – średnie pedagogiczne. 20 osób miało staż pracy do pięciu lat, 30 powyżej pięciu lat, 13 powyżej 10 lat, 10 powyżej 15 lat, dziewięciu powyżej 20 lat, 11 powyżej 25 lat. Wśród form kontaktów z doradcą metodycznym badani preferowali najczęściej: konsultacje zbiorowe w zespole międzyszkolnym – 45,2%, spotkania i konsultacje indywidualne w szkole – 30,4%, konferencje nauczycieli z całego rejonu, województwa – 12,2%, spotkania w gabinecie metodycznym doradcy – 11,3%. Wśród form pracy doradczej najbardziej odpowiadały badanym: przekaz informacji za pomocą mediów (film, wideo) – 60%, opracowanie materiałów metodycznych – 17,4%, hospitacje lekcji koleżeńskich – 10,4%, referat lub wykład z dyskusją – 7,8%, praca seminaryjna w małych grupach – 4,3%. Badani najczęściej zgłaszali propozycje tematyczne dotyczące: pracy w trudnych warunkach bazowo-sprzętowych, klas łączonych, zbyt licznych klas; nowatorskich form prowadzenia zajęć; różnych form zajęć przy muzyce; oceniania uczniów, sprawdzianów z WF-u; metodyki nauczania i szkolenia specjalistycznego w grach zespołowych; lekkoatletyki, atletyki terenowej, metodyki i szkolenia specjalistycznego. 73,9% odczuwało potrzebę udziału w dłuższej formie doskonalącej; 34,1% w formie warsztatowej, 32,9% w formie kursowej, 12,9% w warsztatowej i kursowej; proponowano najczęściej tematykę: metodyka nauczania i szkolenia specjalistycznego w grach zespołowych, zajęcia ruchowe przy muzyce, nowe tendencje w wychowaniu fizycznym, gimnastyka korekcyjna, lekkoatletyka w szkole. Najczęściej wskazywane motywy uczestnictwa w doskonaleniu zorganizowanym przez WOM: pozyskanie nowych materiałów metodycznych – 20,6%, otrzymanie pomocy metodycznej w prowadzeniu zajęć – 18,8%, poszerzenie wiedzy teoretycznej – 16,83%, wymiana doświadczeń z kolegami – 16,8%. Zdaniem badanych doradcę metodycznego powinny charakteryzować: profesjonalizm zawodowy, predyspozycje osobowościowo-charakterologiczne, sumienność, zaangażowanie, dyspozycyjność, odpowiedzialność, otwartość itp., inne – realizm, rzeczowość, dobry wychowawca, wysportowany, wysoki, szczupły. Jako przyczynę największych trudności w pracy zawodowej wskazywano: trudne warunki do prowadzenia zajęć, trudności natury wychowawczej, socjologicznej, merytoryczno-metodycznej w realizacji niektórych działań programu. |