BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badania nauczycieli na temat podręcznika MEN
Instytucja:
Data: 20 stycznia 2015 – 8 lutego 2015
Badacz:
Abstrakt:

Głównym celem badania była weryfikacja nauczycielskich opinii na temat Naszego Elementarza, z którym pracowali z uczniami od 2014 r. Badanie miało pokazać, jak po zakończonym pierwszym semestrze nauki nauczyciele pierwszych klas szkół podstawowych oceniają realizację programu nauczania zawartego w podręczniku ministerialnym oraz czy zmiana obowiązującego podręcznika jest znacząca względem jakości merytorycznej w porównaniu do poprzednio używanych podręczników. Narzędziem badawczym była anonimowa ankieta internetowa, wysłana do 18016 nauczycieli klas pierwszych nauczania zintegrowanego. Poziom realizacji próby wynosił 9,41% (1697 osób). Wśród badanych nauczycieli 94% korzystało z ministerialnego podręcznika. Pozostała część respondentów (pomimo obowiązku korzystania z tego podręcznika) używała innych, np. z wydawnictw: Nowa Era czy WSiP. Na trzech respondentów dwóch z nich oceniło podręcznik Ministerstwa Edukacji Narodowej źle bądź bardzo źle (ponad 68% ankietowanych). Wśród największych wad omawianego podręcznika respondenci wymieniali np.: zbyt małe zróżnicowanie poziomu trudności w edukacji matematycznej, w tym mało treści przeznaczonych dla zdolnych uczniów (72,6%), nieprzemyślaną kolejność wprowadzania liter (59,7%) czy niewłaściwe stopniowanie trudności tekstów do czytania (53,9%). Główną zaletą okazała się dostępność i powszechność podręcznika (fakt, że jest darmowy, doceniło 74,6% osób). Prawie 90% badanych optowało za przywróceniem możliwości wyboru podręcznika do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej.

Deskryptory TESE: badania edukacyjne, nauczyciel, podręcznik, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, szkolnictwo publiczne
TESE descriptors: educational research, teacher, textbook, generalist teacher, public education
Publikacje:
  • SW Research. (2015). Raport z badania nauczycieli na temat podręcznika MEN. Pobrane z http://swresearch.pl/wydawca/oferta/baza-raportow
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"