Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z badania nauczycieli na temat podręcznika MEN |
Instytucja: |
|
Data: |
20 stycznia 2015 – 8 lutego 2015 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Głównym celem badania była weryfikacja nauczycielskich opinii na temat Naszego Elementarza, z którym pracowali z uczniami od 2014 r. Badanie miało pokazać, jak po zakończonym pierwszym semestrze nauki nauczyciele pierwszych klas szkół podstawowych oceniają realizację programu nauczania zawartego w podręczniku ministerialnym oraz czy zmiana obowiązującego podręcznika jest znacząca względem jakości merytorycznej w porównaniu do poprzednio używanych podręczników. Narzędziem badawczym była anonimowa ankieta internetowa, wysłana do 18016 nauczycieli klas pierwszych nauczania zintegrowanego. Poziom realizacji próby wynosił 9,41% (1697 osób). Wśród badanych nauczycieli 94% korzystało z ministerialnego podręcznika. Pozostała część respondentów (pomimo obowiązku korzystania z tego podręcznika) używała innych, np. z wydawnictw: Nowa Era czy WSiP. Na trzech respondentów dwóch z nich oceniło podręcznik Ministerstwa Edukacji Narodowej źle bądź bardzo źle (ponad 68% ankietowanych). Wśród największych wad omawianego podręcznika respondenci wymieniali np.: zbyt małe zróżnicowanie poziomu trudności w edukacji matematycznej, w tym mało treści przeznaczonych dla zdolnych uczniów (72,6%), nieprzemyślaną kolejność wprowadzania liter (59,7%) czy niewłaściwe stopniowanie trudności tekstów do czytania (53,9%). Główną zaletą okazała się dostępność i powszechność podręcznika (fakt, że jest darmowy, doceniło 74,6% osób). Prawie 90% badanych optowało za przywróceniem możliwości wyboru podręcznika do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej. |
Deskryptory TESE: |
badania edukacyjne, nauczyciel, podręcznik, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, szkolnictwo publiczne |
TESE descriptors: |
educational research, teacher, textbook, generalist teacher, public education |
Publikacje: |
- SW Research. (2015). Raport z badania nauczycieli na temat podręcznika MEN. Pobrane z http://swresearch.pl/wydawca/oferta/baza-raportow
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.