BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badania potencjału rozwojowego oraz oferty edukacyjnej szkół zawodowych dla dorosłych w powiecie malborskim, bytowskim, człuchowskim, słupskim i nowodworskim
Projekt badawczy:
  • Formalne kształcenie dorosłych a potrzeby lokalnego rynku pracy – model dialogu
Instytucja:
Data: listopad 2008 – grudzień 2008
Badacz: Bożena Krężel, Odeta Mazur, Anita Szymańska, Ewa Zabłocka-Krasowska, Alicja Zajączkowska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie danych na temat potencjału rozwojowego oraz oferty edukacyjnej szkół zawodowych w wybranych pięciu powiatach województwa pomorskiego. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Formalne kształcenie dorosłych a potrzeby lokalnego rynku pracy – model dialogu. Raport z badania objął: prezentację szkół w regionie, charakterystykę słuchaczy i kadry pedagogicznej, ofertę edukacyjną, poziom zatrudnienia absolwentów. Wykorzystane metody badawcze: analiza desk research (na podstawie stron internetowych placówek, ich ulotek promocyjnych, informacji zawartych na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty w Gdańsku); badania jakościowe (indywidualne wywiady pogłębione, wywiady telefoniczne, przegląd budynków szkół oraz sal dydaktycznych). Łącznie analizie poddano 27 placówek. Raport podsumowano sformułowaniem wyzwań dla szkół zawodowych (m.in. zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego, podnoszenie kompetencji kadry nauczycielskiej). Określono ponadto kierunki rozwoju szkolnictwa zawodowego, w tym m.in. integrowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, wzmocnienie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego, rozwijanie kształcenia modułowego. Za najważniejszy kierunek rozwoju kształcenia zawodowego uznano rozwijanie idei partnerstwa i dialogu pomiędzy wieloma partnerami, nie tylko szkołami, lecz także instytucjami publicznymi i samymi pracodawcami.

Autorskie słowa kluczowe: szkoły publiczne i niepubliczne dla dorosłych, formalne kształcenie zawodowe dorosłych, potencjał rozwojowy oraz oferta edukacyjna szkół dla dorosłych
Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, związek między szkoleniem a zatrudnieniem, przekwalifikowanie, rynek edukacyjny, kształcenie i szkolenie zawodowe, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, kształcenie nieformalne, ustawiczne doskonalenie zawodowe
TESE descriptors: adult education, training-employment relation, retraining, education market, vocational education and training, employability, informal learning, continuing professional development
Publikacje:
  • Zajączkowska, A. (2009). Raport z badania potencjału rozwojowego oraz oferty edukacyjnej szkół zawodowych dla dorosłych w powiecie malborskim, bytowskim, człuchowskim, słupskim i nowodworskim. Pobrane z http://www.defs.woj-pomorskie.pl/res/pokl/Dokumenty/Raporty/raport_9.3_01_03.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"