Abstrakt: |
Badanie miało na celu ewaluację projektu Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3.: Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.3.: Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty systemowe. W badaniu wzięły udział dwie grupy respondentów: trenerzy (2606), którzy realizowali szkolenia dla rad pedagogicznych, oraz dyrektorzy szkół, w których były realizowane szkolenia. Badacze przeanalizowali ewaluację działań szkoleniowych trenerów (opinię przydatności treści szkoleniowych, ocenę przyjętych rozwiązań organizacyjnych, samoocenę działań trenera, ocenę przydatności materiałów szkoleniowych), ewaluację beneficjentów (opinie na temat przydatności treści szkoleniowych, ocenę realizacji szkoleń, ocenę działań trenera, ocenę przydatności materiałów szkoleniowych), postulaty beneficjentów. Badanie ewaluacyjne przeprowadzono za pomocą kwestionariuszy ankietowych, rozsyłanych pocztą tradycyjną oraz elektroniczną – łącznie ankiety wypełniło 1149 respondentów (trenerów oraz dyrektorów szkół, w których realizowano szkolenia informacyjne dla nauczycieli na temat podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego). Badaniem objęto zarówno szkoły podstawowe (52,2%), jak i gimnazjalne (21,5%), a także zespoły szkół (26,3%). Wyniki badania wskazały m.in. na zgodność realizacji szkoleń z założeniami projektu. |