BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Muzyka współczesna a dzieci
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Ewa Marchwicka
Abstrakt:

Badanie dotyczyło analizy prac plastycznych powstałych pod wpływem słyszanej muzyki jako formy percepcji muzyki współczesnej. Badaniem objęto dzieci z klas I-VI Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej nr 1 w Warszawie. Zadaniem uczniów było zaprojektowanie wideoklipu do nieznanych im wcześniej utworów: Miniatury Victora Flussera i Małe formy Edwarda Sielickiego. Analiza prac pozwoliła wydzielić trzy główne nurty w sposobach plastycznego przedstawiania słyszanej muzyki: pierwszy pozwalał przypuszczać, że badani ujęli głównie formę utworu; drugi odnosił się do nastroju muzyki, znaczna liczba tego typu prac do muzyki Flussera pozwalała wnioskować, że pojawiająca się na rysunkach tematyka fantastyczna miała swoje źródło w niekonwencjonalnym języku muzycznym; w trzeciej grupie dominowała gra barw, co pozwalało przypuszczać, że oddziaływała tu głównie warstwa sonorystyczna muzyki. Stwierdzono, że dzieci w miarę poznawania elementów muzyki współczesnej odczuwały ją w sposób coraz bardziej zróżnicowany i wszechstronny.

Deskryptory TESE: muzyka, edukacja plastyczna, edukacja muzyczna, uczeń, rozumienie, szkoła muzyczna, edukacja artystyczna
TESE descriptors: music, drawing, music education, pupil, comprehension, art school, art education
Publikacje:
  • Marchwicka, E. (1997). Muzyka współczesna a dzieci. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2, 58-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"