Tytuł badania: |
Muzyka współczesna a dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[1997] |
Badacz: |
Ewa Marchwicka |
Abstrakt: |
Badanie dotyczyło analizy prac plastycznych powstałych pod wpływem słyszanej muzyki jako formy percepcji muzyki współczesnej. Badaniem objęto dzieci z klas I-VI Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej nr 1 w Warszawie. Zadaniem uczniów było zaprojektowanie wideoklipu do nieznanych im wcześniej utworów: Miniatury Victora Flussera i Małe formy Edwarda Sielickiego. Analiza prac pozwoliła wydzielić trzy główne nurty w sposobach plastycznego przedstawiania słyszanej muzyki: pierwszy pozwalał przypuszczać, że badani ujęli głównie formę utworu; drugi odnosił się do nastroju muzyki, znaczna liczba tego typu prac do muzyki Flussera pozwalała wnioskować, że pojawiająca się na rysunkach tematyka fantastyczna miała swoje źródło w niekonwencjonalnym języku muzycznym; w trzeciej grupie dominowała gra barw, co pozwalało przypuszczać, że oddziaływała tu głównie warstwa sonorystyczna muzyki. Stwierdzono, że dzieci w miarę poznawania elementów muzyki współczesnej odczuwały ją w sposób coraz bardziej zróżnicowany i wszechstronny. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, edukacja plastyczna, edukacja muzyczna, uczeń, rozumienie, szkoła muzyczna, edukacja artystyczna |
TESE descriptors: |
music, drawing, music education, pupil, comprehension, art school, art education |
Publikacje: |
- Marchwicka, E. (1997). Muzyka współczesna a dzieci. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2, 58-66.
|