BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Muzyka własna – muzyka obca. Niektóre aspekty percepcji różnych stylów muzycznych przez młodzież licealną w dobie globalizacji
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Anna Pyda-Grajpel
Abstrakt:

Badaniem objęto pięć losowo wybranych częstochowskich liceów. W każdej ze szkół zaprezentowano jeden utwór muzyczny w określonym stylu. Przed prezentacją nie mówiono ani o okolicznościach powstania utworu, ani o jego cechach strukturalnych; podano jedynie tytuł i wykonawcę. Po wysłuchaniu utworu licealistów poproszono o wypełnienie kwestionariusza, w którym pytano o przeżycia uczniów związane z muzyką. Po zebraniu wszystkich ankiet wyrównano ich liczebność do 47 kwestionariuszy z każdej z pięciu szkół (235 ankiet łącznie). Badaniem objęto następujące style muzyczne: polski styl narodowy, europejską muzykę romantyczną, polską muzykę folkową, polską muzykę jazzową oraz heavy metal. Prawie wszyscy uczniowie przeżywali pewne emocje związane ze słuchaniem prezentowanych utworów. Najwięcej uczuć wzbudziła polska muzyka narodowa (231; przypisano im 114 określeń). Znacznie mniej uczuć wywołała europejska muzyka romantyczna – 179 z 76 określeniami. Polska muzyka folkowa wzbudziła w licealistach 135 uczuć z 58 określeniami. Najmniej emocji budził heavy metal (107, 68 określeń). Najwięcej wyobrażeń wywołała w badanych polska muzyka folkowa – 132. Uczniowie podczas słuchania utworu wyobrazili 85 zdarzeń historycznych i 47 współczesnych. Najmniej wyobrażeń powstało podczas słuchania polskiej muzyki jazzowej – 53, w tym osiem historycznych i 45 współczesnych. Najwięcej wyobrażeń związanych ze zdarzeniami i postaciami współczesnymi wywołało w badanych słuchanie europejskiej muzyki romantycznej; najczęściej wyobrażenia te nie miały charakteru narodowego, ale dotyczyły innej kategorii zdarzeń.

Deskryptory TESE: sztuka, kultura, muzyka, osobowość, kreatywność, Polska, słuchanie
TESE descriptors: art, culture, music, personality, creativity, Poland, listening
Publikacje:
  • Pyda-Grajpel, A. (2011). Muzyka własna – muzyka obca. Niektóre aspekty percepcji różnych stylów muzycznych przez młodzież licealną w dobie globalizacji. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XX, 75-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"