BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Muzyka i tajemnica. Recepcja III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego
Instytucja:
Data: kwiecień 1994
Badacz: Mieczysław Gałuszka, Kazimierz Kowalewicz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie recepcji III Symfonii Pieśni Żałosnych H.M. Góreckiego. Badaniem objęto 136 studentów, którym odtwarzano nagranie utworu; następnie badani opisywali w tzw. protokole słuchania własne przeżycia związane z symfonią, charakteryzowali utwór za pomocą pięciu przymiotników i odpowiadali na pytania dodatkowe dotyczące upodobań muzycznych, częstości słuchania muzyki itp. Badanych podzielono na dwie grupy: grupa A (44 kobiety, 16 mężczyzn) otrzymała informacje o tytule kompozycji, nazwisku twórcy, popularności utworu w Europie, grupa B (38 kobiet, 28 mężczyzn) nie otrzymała tych informacji. Analiza protokołów słuchania pozwoliła wyłonić pięć stylów odbioru: literacko narracyjny – odwoływanie się do skojarzeń pozamuzycznych dotyczących świata rzeczywistego, muzyka konotowała obrazy przyrody, zdarzeń, relacje międzyludzkie – 34,3% badanych z grupy A i 25,7% z B; symboliczno-sakralny – muzyka wyrażała świat sacrum, stan duchowego przeżywania związanego z odkrywaniem świata i cierpienia, była wyrazem filozoficznych poszukiwań istoty bytu i prawdy – 28,6% A i 25,7% B; nastrojowo-emocjonalny – muzyka uruchamiała emocje, wyrażała nastrój żalu, smutku, pozwalała na intymne zanurzanie się emocjonalne i internalizację niesionych wartości – 22,8% A i 30,3%; estetyczno-muzykologiczny – muzyka poddana była analitycznemu oglądowi, odbiorca przy pomocy znanych sobie kategorii muzykologicznych skupiał się na analizie kompozycji, związkach słowno-muzycznych, poddawał swoje uczucia próbie krytycznego spojrzenia – 10% A i 10,6% B; negacji estetycznej – negatywnie oceniano muzykę, wskazując na odrzucenie utworu w płaszczyźnie estetycznej lub na całkowite niezrozumienie utworu – 4,3% A i 6,1% B. W grupie A najczęściej wskazywano przymiotniki: smutny – 28 wyborów, żałosny – 25, refleksyjny – 20; w grupie B: smutny – 19, nastrojowy – 14, refleksyjny i żałobny – po 11. Stwierdzono, że utwór pobudził różne sfery znaczeniowe; podstawowa linia interpretacji była zgodna z intencjami twórcy i charakterem utworu.

Deskryptory TESE: muzyka, student, edukacja muzyczna, kultura, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: music, student, music education, culture, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Gałuszka, M. i Kowalewicz, K. (1999). Muzyka i tajemnica. Recepcja III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego. Przegląd Socjologiczny, 2, 151-168.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"