Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie: czy istnieje możliwość włączenia elementów muzykoterapii do obowiązującego programu muzyki w przedszkolu; czy specjalne ćwiczenia rozluźniające napięcia nerwowe sprzyjają uspokojeniu, wyciszeniu i zrelaksowaniu dzieci o cechach nadpobudliwości psychoruchowej; czy ćwiczenia z elementami muzykoterapii tworzą sytuacje, w których dzieci nieśmiałe, zahamowane, mniej zdolne osiągają sukces; czy przeprowadzone zajęcia z uwzględnieniem elementów muzykoterapii wpływają na lepsze samopoczucie, samopoznanie i funkcjonowanie dzieci w grupie, czy integrują grupę. Badaniem metodą eksperymentu pedagogicznego, techniką jednej grupy objęto 15-osobową grupę integracyjną dzieci w wieku pięciu, sześciu lat z Przedszkola Samorządowego nr 19 w Kielcach, w której było pięcioro dzieci z zahamowaniami psychoruchowymi i troje z nadpobudliwością. Przeprowadzono cykl 10 zajęć z elementami muzykoterapii według Mobilnego Modelu Rekreacji Muzycznej Macieja Kieryła, zastosowano obserwację ukierunkowaną, wywiad środowiskowy z pedagogiem szkolnym i wychowawcą na temat dzieci i ich rodziców, analizę prac rysunkowych dzieci wykonanych do utworów muzycznych. Doniesienie zawiera opis metod i technik muzykoterapeutycznych wprowadzonych podczas badań w przedszkolu oraz opis zajęć z muzyki według wymienionego wyżej Modelu Rekreacji Muzycznej. Wyniki po cyklu 10 zajęć z członkami grupy badawczej oraz wybrane przykłady zajęć z muzyki, a także teksty treningów relaksacyjnych (z wizualizacyjnymi elementami) oraz opis niektórych rysunków dzieci przedstawia badanie – Muzykoterapia w przedszkolu (II). |