Abstrakt: |
Doniesienie zawiera opis wyników badania, którego metodologię przedstawiono w pierwszej części raportu (Muzykoterapia w przedszkolu). W wyniku badania zaobserwowano korzystne zmiany w zachowaniu dzieci z cechami zahamowania i nadpobudliwości już po kilku zajęciach – odpowiednie pobudzanie do działania i obniżanie nadmiernej aktywności; w toku dalszych zajęć zauważono dalsze pozytywne zmiany, uczniowie szczególnie polubili grę na instrumentach oraz zadania z elementami pantomimy i psychodramy; w ostatnim etapie spotkań zauważono u dzieci większe zainteresowanie przebiegiem lekcji i zaangażowanie w trakcie ćwiczeń. Stwierdzono, że istnieje możliwość zastosowania elementów muzykoterapii na zajęciach muzyki w przedszkolu; odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą pełnić funkcje dydaktyczne, wychowawcze i terapeutyczne, są korzystne w pokonywaniu wewnętrznych barier i blokad u członków grupy, dzieci stają się dojrzalsze emocjonalnie, świadome przeżyć własnych i innych osób; ćwiczenia wpływają na integrowanie się grupy.
|