BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: My-Oni: z badań nad utajonym przetwarzaniem informacji u dzieci
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Maria Jarymowicz
Abstrakt:

Celem badań była charakterystyka przejawów ustosunkowań 11-letnich dzieci wobec innych, obcych dzieci. Przedmiotem badania uczyniono oznaki przychylności wobec dzieci odmiennych fizycznie albo etnicznie. Przewidywano, że dzieci będą faworyzować swoich względem obcych. Pierwsze badanie przeprowadzono wśród uczniów klas czwartych w jednej ze szkół standardowych i jednej ze szkół integracyjnych. W drugim badaniu uczestniczyli czwartoklasiści z jednej ze szkół standardowych i jednej ze szkół katolickich. Za zmienne kontrolowane uznano typy szkół i płeć badanych. We wszystkich zastosowanych w badaniu miarach, bezpośrednich i pośrednich, dzieci faworyzowały swoich względem dzieci odmiennych fizycznie i etnicznie. Największą przychylnością uczniowie byli skłonni obdarzać inwalidów, a najmniejszą – Niemców. Wniosek ten był zbieżny z rezultatami badań Tajfel (1981) i Weigl (1999). Okazało się ponadto, że w swoich ustosunkowaniach wyrażanych wprost dzieci postępowały zgodnie ze wzorcami społecznymi dorosłych – przychylność wykazywały bowiem wobec innego inwalidy, a pewną niechęć – wobec innego Niemca. Mniej przychylnie natomiast uczniowie traktowali inwalidę w ustosunkowaniach pośrednich, a bardziej przychylne postawy kierowano wobec Niemca. Nastawienia jawne zatem w większym stopniu wynikają z wpływu norm społecznych niż nastawienia formułowane pośrednio.

Deskryptory TESE: Niemcy, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, zachowania społeczne, socjalizacja, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe
TESE descriptors: Germany, disability, intellectual disability, social behaviour, socialisation, interpersonal relations, intergroup relations
Publikacje:
  • Jarymowicz, M. (2004). My-Oni: z badań nad utajonym przetwarzaniem informacji u dzieci. Przegląd Psychologiczny, 3, 227-241.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"