BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Myślenie metaforyczne i jego uwarunkowania u dzieci w wieku od 4 do 10 lat
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Dorota Kubicka
Abstrakt:

Celem przeprowadzonych badań była odpowiedź m.in. na następujące pytania: Jakie funkcje pełni metafora i w jakich pozostają one relacjach między 4. a 10. rokiem życia? W jakim zakresie myślenie metaforyczne jest podatne na ćwiczenie? Jakie są związki między myśleniem metaforycznym a innymi właściwościami psychicznymi dziecka? Do zebrania materiału badawczego opracowano model eksperymentu z nazywaniem nieokreślonych rysunków, tzw. Test Trzech Nazw (TTN). Respondentów proszono o podanie nazw serii specjalnie dobranych wieloznacznych rysunków. W przeprowadzonych trzech badaniach udział wzięły dzieci w wieku od czterech do 10 lat. W pierwszym badaniu, w którym posłużono się Testem Twórczego Myślenie TCT-DP K. Urbana, uczestniczyło 80 dzieci (badani uczęszczali do jednego z przedszkoli i jednej ze szkół podstawowych z dużego miasta; utworzyli cztery równoliczne grupy wiekowe – cztero-, sześcio-, ośmio- i 10-latków). Na podstawie przeprowadzonego badania wyróżniono trzy rodzaje (funkcje) metaforyzacji: 1) metaforyzację typu dopełnianie (tylko dopełnianie figuralne); 2) metaforyzację typu zmienianie (dopełnianie analityczne, dopełnianie systemowe oraz zmienianie obiektu); 3) metaforyzację typu przekształcanie (przekształcanie obiektu i przekształcanie systemu). W drugim badaniu analizie poddano relacje zachodzące między wyróżnionymi rodzajami metaforyzacji. Na podstawie zgromadzonego już materiału stwierdzono, że każda z trzech form metafor nie stanowi kolejnych faz rozwoju myślenia metaforycznego, ale rozwija się oddzielnie. W trzecim badaniu sprawdzano, które czynniki korelują z wybranymi aspektami myślenia metaforycznego. Analizie poddano wpływ wieku i płci, powtarzania czynności metaforyzacji rodzaju sytuacji oraz poczucia kontroli na myślenie metaforyczne. Zgodnie z uzyskanymi danymi stwierdzono, że w wieku od czterech do 10 lat istotnie rośnie metaforyczność podawanych nazw. Ponadto wykazano, że w sytuacji komunikacyjnej respondenci podawali znacząco więcej nazw dosłownych, nazw szczegółowych oraz więcej metafor typu zmienianie. Jednocześnie zaobserwowano, że respondenci podawali w tej sytuacji bardziej metaforyczne oraz bardziej oryginalne nazwy. Pod względem poczucia kontroli odnotowano, że z oryginalnością myślenia metaforycznego umiarkowanie korzystnie wiązało się przypisywanie sobie przyczyn własnego sukcesu, z kolei niekorzystnie poszukiwanie w sobie przyczyn własnych niepowodzeń.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, umiejętność mówienia, rozwój dziecka, dziecko, wiek, kompetencje językowe
TESE descriptors: comprehension, reasoning, oral skills, child development, child, age, language skills
Publikacje:
  • Kubicka, D. (2005). Myślenie metaforyczne i jego uwarunkowania u dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Studia Psychologiczne, 2, 59-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"