BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom zainteresowań i preferencji muzycznych jako wynik uczestnictwa w pozaszkolnej kulturze muzycznej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Danuta Sławiec-Domagała
Abstrakt:

Badanie dotyczyło poziomu zainteresowań i preferencji muzycznych młodzieży, będących wynikiem jej uczestnictwa w różnych formach upowszechniania muzyki. Badaniem objęto 1617 osób w wieku 14-18 lat z 40 szkół województwa kieleckiego, w tym 784 uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz 833 uczniów I-III klas szkół średnich, w tym 346 z zasadniczych szkół zawodowych, 225 z techników, 173 z liceum ogólnokształcącego, 89 z liceum zawodowego. Stwierdzono, że czynne uczestnictwo w muzyce było dość powszechne – 46% badanych należało do zespołów muzycznych, 40% grało na instrumencie; istniały różnice w wyborze instrumentu między młodzieżą wiejską i miejską oraz między młodzieżą młodszą i starszą; 70,7% badanych najchętniej muzykowało w domu, samotnie. Wśród form kontaktu z muzyką żywą dominowały koncerty muzyki rozrywkowej – ponad 60%, wśród form przekazu – taśma magnetofonowa – 74%, wśród najchętniej słuchanego typu muzyki – rozrywkowa – 98%; filharmonię odwiedzało regularnie 7% badanych, nieregularnie – prawie 50%. 84,8% badanych zbierało nagrania muzyki młodzieżowej, 79,8% kompletowało nagrania ulubionych utworów, 78,5% gromadziło nagrania ulubionych wykonawców; instytucje kultury wpływały na fakt kolekcjonowania nagrań. Wśród form kontaktu z muzyką dominowało słuchanie – 77,2%; najchętniej słuchano jej głównie, aby odpocząć – 28,5%, pomarzyć – 24,6%, zabawić się – 27,3%. 98,6% badanych stwierdziło, że lubią muzykę; 85,7% – że interesują się nią. Najbardziej cenionym elementem muzycznym była melodia – 59%. Wśród gatunków muzyki symfonicznej najczęściej wskazywano muzykę popularną – 43,5%. W odpowiedzi na pytanie o preferowany rodzaj muzyki wskazywano muzykę młodzieżową – 88,2%, 54,3% miało do niej stosunek pozytywny, 69,7% gustowało w muzyce disco; młodzież szkół podstawowych częściej lubiła muzykę symfoniczną niż młodzież szkół średnich. Stwierdzono, że istnienie instytucji kultury wpływało na upodobania młodzieży dotyczące rodzaju muzyki, chociaż siła tego wpływu była mniejsza niż wpływ rangi miejscowości, płci i wieku badanych oraz wielkości środowiska zamieszkania.

Deskryptory TESE: muzyka, uczeń, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, edukacja muzyczna, kultura
TESE descriptors: music, pupil, primary school, secondary school, vocational school, music education, culture
Publikacje:
  • Sławiec-Domagała, D. (1997). Poziom zainteresowań i preferencji muzycznych jako wynik uczestnictwa w pozaszkolnej kulturze muzycznej (raport z badań). W: A. Białkowski (red.), Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej (s. 259-265). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"