BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom zdolności kognitywnych w okresie późnej adolescencji
Instytucja:
Data: marzec 2011 – kwiecień 2011
Badacz: Magdalena Prentka, Estera Sieniawska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było określenie poziomu zdolności kognitywnych uczniów w okresie późnej adolescencji. Ogólne umiejętności kognitywne ustalano na podstawie czterech zdolności: przestrzennej, logicznego myślenia, językowej oraz arytmetycznej. Sprawdzono także, czy wiek lub płeć różnicują ogólny poziom zdolności kognitywnych osób badanych.  Badaniem objęto 60 uczniów (30 chłopców i 30 dziewcząt) w wieku od 16 do 20 lat, którzy uczęszczali do różnych szkół w Grudziądzu. Materiał badawczy zebrano za pomocą Testu IQ wg Cartera i Russella (składającego się z 40 zadań, po 10 zadań badających cztery zdolności). Skala zaproponowana przez Curtera i Russella nie uległa zmianie (36-40 punktów – nadzwyczajny poziom zdolności kognitywnych; 31-35 – wspaniały; 25-30 – bardzo dobry; 19-24 – dobry oraz 0-18 – przeciętny). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólny poziom zdolności kognitywnych osób badanych w okresie późnej adolescencji był przeciętny. Stwierdzono również brak wpływu płci na poziom umiejętności przestrzennych, logicznego myślenia, językowych czy arytmetycznych. Zauważono natomiast, że wiek różnicował w znaczący sposób ogólny poziom zdolności kognitywnych badanych osób (najwyższy poziom osiągnęli uczniowie w wieku 18 lat). Zwrócono uwagę, że ujawniony w badaniu stopniowy spadek poziomu umiejętności u 19-latków oraz 20-latków nie znajdował odzwierciedlenia w znanych do tej pory badaniach sekwencyjnych rozwoju inteligencji.

Author's Keywords: intelligence, cognitive abilities, late adolescence, IQ test
Deskryptory TESE: kompetencje, wiek, płeć, rozwój poznawczy, bilans umiejętności
TESE descriptors: competence, age, gender, cognitive development, skills audit
Publikacje:
  • Prentka, M. i Sieniawska, E. (2010). Poziom zdolności kognitywnych w okresie późnej adolescencji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 5, 71-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"