Obserwuj
Tytuł badania: |
Poziom zdolności kognitywnych w okresie późnej adolescencji |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2011 – kwiecień 2011 |
Badacz: |
Magdalena Prentka, Estera Sieniawska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było określenie poziomu zdolności kognitywnych uczniów w okresie późnej adolescencji. Ogólne umiejętności kognitywne ustalano na podstawie czterech zdolności: przestrzennej, logicznego myślenia, językowej oraz arytmetycznej. Sprawdzono także, czy wiek lub płeć różnicują ogólny poziom zdolności kognitywnych osób badanych. Badaniem objęto 60 uczniów (30 chłopców i 30 dziewcząt) w wieku od 16 do 20 lat, którzy uczęszczali do różnych szkół w Grudziądzu. Materiał badawczy zebrano za pomocą Testu IQ wg Cartera i Russella (składającego się z 40 zadań, po 10 zadań badających cztery zdolności). Skala zaproponowana przez Curtera i Russella nie uległa zmianie (36-40 punktów – nadzwyczajny poziom zdolności kognitywnych; 31-35 – wspaniały; 25-30 – bardzo dobry; 19-24 – dobry oraz 0-18 – przeciętny). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólny poziom zdolności kognitywnych osób badanych w okresie późnej adolescencji był przeciętny. Stwierdzono również brak wpływu płci na poziom umiejętności przestrzennych, logicznego myślenia, językowych czy arytmetycznych. Zauważono natomiast, że wiek różnicował w znaczący sposób ogólny poziom zdolności kognitywnych badanych osób (najwyższy poziom osiągnęli uczniowie w wieku 18 lat). Zwrócono uwagę, że ujawniony w badaniu stopniowy spadek poziomu umiejętności u 19-latków oraz 20-latków nie znajdował odzwierciedlenia w znanych do tej pory badaniach sekwencyjnych rozwoju inteligencji. |
Author's Keywords: |
intelligence, cognitive abilities, late adolescence, IQ test |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, wiek, płeć, rozwój poznawczy, bilans umiejętności |
TESE descriptors: |
competence, age, gender, cognitive development, skills audit |
Publikacje: |
- Prentka, M. i Sieniawska, E. (2010). Poziom zdolności kognitywnych w okresie późnej adolescencji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 5, 71-87.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.