Tytuł badania: |
Poziom zdolności wytrzymałościowych dzieci przedszkolnych z placówek publicznych oraz niepublicznych |
Data: |
październik 2008 |
Badacz: |
Katarzyna Górnik, Agnieszka Paradowska, Robert Podstawski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom zdolności wytrzymałościowych dzieci 6-letnich? Jaki jest rozkład wyników uzyskiwanych przez badane dzieci w „próbie wytrzymałościowej – 3 min”? Czy poziom zdolności wytrzymałościowych 6-letnich dzieci przedszkolnych jest zróżnicowany płciowo? Czy poziom zdolności wytrzymałościowych 6-latków zależy od rodzaju placówki oraz wielkości miejscowości, w której ona funkcjonuje? Badaniem objęto 146 dzieci w wieku sześciu lat (w tym 72 chłopców oraz 74 dziewczynki). Do placówek niepublicznych uczęszczało 62 dzieci, a do publicznych – 84. Ponadto wśród badanych 21 dzieci chodziło do placówek na wsi, 61 – w małych miastach, a 64 – w dużych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym oraz pomiarem sprawności motorycznej (wykorzystano kwestionariusz wywiadu oraz test wytrzymałościowy „przysiady z wyrzutem nóg w tył – 3 min”). Najlepsze wyniki wśród wszystkich badanych sześciolatków osiągnęli chłopcy z przedszkoli publicznych z dużych miast, a najsłabsze rezultaty uzyskali chłopcy z placówek niepublicznych z małych miast. Odnotowano ponadto, że w przypadku przedszkoli niepublicznych zlokalizowanych na wsi oraz w małych miastach dziewczynki osiągały lepsze wyniki niż chłopcy. |
Autorskie słowa kluczowe: |
typ i miejsce funkcjonowania przedszkola, 6-letnie przedszkolaki, zdolności wytrzymałościowe |
Author's Keywords: |
the type and the place of operation of the kindergarten, 6-year-old kindergarteners, endurance abilities |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, wychowanie fizyczne, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna |
TESE descriptors: |
child, child development, physical development, motor development, physical education, pre-primary education, pre-primary institution |
Publikacje: |
- Podstawski, R., Górnik, K. i Paradowska, A. (2011). Poziom zdolności wytrzymałościowych dzieci przedszkolnych z placówek publicznych oraz niepublicznych. Szkice Humanistyczne, 4, 141-155.
|