Abstrakt: |
Celem badania było poznanie postaw prozdrowotnych uczniów i nauczycieli szkół średnich. Postawy te badano w aspekcie emocjonalno-oceniającym, poznawczym i behawioralnym. Badanie miało charakter eksploracyjno-diagnostyczny, zastosowano w nim między innymi Skalę PRO-ZET, Kwestionariusz Ja – moje zdrowie – sport oraz międzynarodową Skalę 9 twierdzeń. Badaniem objęto 145 uczniów klas II-III oraz 82 nauczycieli szkół średnich różnych typów, znajdujących się w Gdańsku, Łodzi i Warszawie. Badanie stanowiło drugi pilotaż do szerzej zakrojonego badania, które miało objąć około 1000 uczniów, 1000 studentów, 800 rodziców i 500 nauczycieli ze środowiska wielkomiejskiego. Ogólny wskaźnik postawy prozdrowotnej był wyższy wśród nauczycieli niż uczniów. Postawy obu grup różniły się pod względem swoich komponentów formalnych – uczniowie prezentowali wyższy poziom komponentu poznawczego (świadomość w zakresie zagrożeń dla zdrowia) i emocjonalnego (emocjonalny stosunek do własnego zdrowia), a nauczyciele częściej podejmowali działania prozdrowotne składające się na komponent behawioralny. Analiza treściowych elementów postawy wykazała, że zdecydowanie dominował aspekt związany ze zdrowym stylem życia, na kolejnych miejscach znalazły się aktywność ruchowa i sposób odżywiania (wyższy wskaźnik wśród nauczycieli), następnie kontrola zdrowia i leczenie, na piątym zaś miejscu edukacja zdrowotna (wyższy wskaźnik uczniów). Uczniowie cenili również wyżej aspekty postawy prozdrowotnej znajdujące się na kolejnych miejscach, czyli działania na rzecz zdrowia, unikanie nałogów/używek i higienę osobistą. Zdrowie jako wartość, znajdujące się na dziewiątym miejscu, częściej wskazywali nauczyciele. Kształtowanie środowiska oraz życie seksualne otrzymały równie niskie wskaźniki w obu badanych grupach. Zdrowy styl życia w interpretacji uczniów składał się przede wszystkim ze zdrowego odżywiania (18 osób), aktywności fizycznej (12), przebywania na świeżym powietrzu (10) i czynnego wypoczynku (10). Najmniej istotne okazało się dla nich noszenie odpowiedniej odzieży (0), nienadużywanie leków, hartowanie i poznanie własnego organizmu (po jednej osobie). Interpretacja nauczycieli składała się z kolei przede wszystkim ze zdrowego żywienia (51) i aktywności fizycznej (47). Brak wskazań zanotowano w przypadku hartowania i poznania swojego organizmu, nienadużywania leków i odpowiedniej ilości snu. |