BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poznanie postaw prozdrowotnych uczniów, nauczycieli i rodziców warunkiem skutecznej promocji zdrowia w szkole i w rodzinie
Projekt badawczy:
  • Postawy prozdrowotne uczniów, studentów, nauczycieli i rodziców
pokaż badania
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Zofia Żukowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy prozdrowotne uczniów, studentów i nauczycieli ze środowiska wielkomiejskiego (Warszawa, Gdańsk, Łódź). Badaniem objęto 204 osoby, w tym 98 uczniów, 67 studentów i 41 nauczycieli. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem skali PRO-ZET do badania postaw prozdrowotnych, Międzynarodową Skalę 9 Twierdzeń do badania postaw prosportowych oraz dwa kwestionariusze: Ja – moje zdrowie – sportJa – moje dziecko – zdrowie – sport. Badanych podzielono ze względu na wiek na dwie grupy: młodszą – 102 osoby w wieku 14-19 lat, starszą – 102 osoby w wieku 20-45 lat. Globalny wskaźnik postawy prozdrowotnej był wyższy wśród młodszych respondentów i mężczyzn niż u starszych respondentów i kobiet. Najwyższe wartości osiągnął wśród uczniów, najniższe zaś wśród studentów. Nauczyciele zbliżali się w swoich postawach do uczniów. Na płaszczyźnie poznawczej, emocjonalnej i behawioralnej postawy prozdrowotnej dominowała grupa młodsza i mężczyźni. W postawie uczniów równoważył się składnik poznawczy z zachowaniami, najmniej rozwinięty okazał się komponent emocjonalny. U nauczycieli rozwinięte były zachowania prozdrowotne, niższy był składnik poznawczy, a najniższy – emocjonalny. U studentów elementy postawy kształtowały się tak samo jak u nauczycieli, lecz na dużo niższym poziomie. We wszystkich składnikach treściowych postawy, oprócz odżywiania i higieny, dominowała grupa młodsza, w szczególności uczniowie; w większości składników – oprócz edukacji zdrowotnej, środowiska, odżywiania, higieny i seksu – dominowały kobiety, a w pozostałych – mężczyźni. W działaniach na rzecz zdrowia przeważali nauczyciele, w działaniach na rzecz środowiska i higieny – studenci. Najwyższą wartość wśród treściowych komponentów postawy uzyskał zdrowy styl życia, bardziej preferowany przez grupę młodszą i kobiety. Na dalszym miejscu znalazła się aktywność ruchowa (równomiernie rozłożona w obu grupach wiekowych, preferowana przez kobiety), następnie odżywianie i edukacja.

Deskryptory TESE: zdrowie, postawa, nauczyciel, uczeń, student, środowisko społeczno-kulturowe, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: health, attitude, teacher, pupil, student, socio-cultural environment, place of residence
Publikacje:
  • Żukowska, Z. (1996). Poznanie postaw prozdrowotnych uczniów, nauczycieli i rodziców warunkiem skutecznej promocji zdrowia w szkole i w rodzinie. W: M. Trzcińska-Dąbrowska, W. Żyszkiewicz (red.), II Interdyscyplinarna Krajowa Konferencja "Prozdrowotne wychowanie fizyczne i sport dzieci i młodzieży" – materiały naukowe. 18-21 października 1995. Warszawa – Spała (s. 239-244). Warszawa: Senat Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"