BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poznawcze i społeczne uwarunkowania osiągnięć w czytaniu sześciolatków
Projekt badawczy:
  • Badanie Gotowości Szkolnej 6-latków
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Grażyna Krasowicz-Kupis
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu osiągnięcia szkolnego, jakim jest umiejętności czytania wśród dzieci w wieku sześciu lat, które kończą naukę w oddziale przedszkolnym, oraz sprawdzenia, jakie są najważniejsze korelaty poznawcze i psychospołeczne umiejętności czytania na danym etapie rozwoju. Analizę oparto na wynikach 489 dzieci, które poddano badaniu Skalą Gotowości Szkolnej oraz indywidualnym badaniom psychologicznym i logopedycznym, które składały się m.in. z Testu Czytania dla Sześciolatków, Skali Dojrzałości Umysłowej Columbia oraz Testu Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig. Przeprowadzono także wywiad z rodzicami badanych. 61% dzieci znało co najmniej 23 litery. 17% nie przeczytało żadnego wyrazu, z kolei 50% badanych czytało w tekście maksymalnie dwa, trzy wyrazy. Jednocześnie wykazano bardzo wysoki wskaźnik poprawności lektury tekstu, który wynosił 0,97. W trakcie badania zanotowano średnio 16 prób przeczytania wyrazów, z których 13 wypadło pozytywnie, w związku z czym wskaźnik efektywności wyniósł 76%. Na podstawie indywidualnych wyników wykazano, że 16% dzieci nie przeczytało żadnego wyrazu przy użyciu strategii wyrazowej całościowej, a 50% – jedynie dwa, trzy wyrazy. Maksymalne wyniki udało się uzyskać około 3% badanym. Analiza korelatów osiągnięć w czytaniu pozwoliła stwierdzić niską korelację z inteligencją niewerbalną oraz funkcjonowaniem wzrokowym, ocenianym testem Frostig. Wśród czynników psychospołecznych znaczenie miały miejsce zamieszkania oraz fakt uczęszczania do przedszkola dłużej niż rok.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, czytanie, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, umiejętności podstawowe, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: child development, reading, school starting age, transition from pre-primary to primary education, basic skills, pre-primary education
Publikacje:
  • Krasowicz-Kupis, G. (2011). Poznawcze i społeczne uwarunkowania osiągnięć w czytaniu sześciolatków. Studia Pedagogiczne, 20, 159-172.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"