Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu osiągnięcia szkolnego, jakim jest umiejętności czytania wśród dzieci w wieku sześciu lat, które kończą naukę w oddziale przedszkolnym, oraz sprawdzenia, jakie są najważniejsze korelaty poznawcze i psychospołeczne umiejętności czytania na danym etapie rozwoju. Analizę oparto na wynikach 489 dzieci, które poddano badaniu Skalą Gotowości Szkolnej oraz indywidualnym badaniom psychologicznym i logopedycznym, które składały się m.in. z Testu Czytania dla Sześciolatków, Skali Dojrzałości Umysłowej Columbia oraz Testu Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig. Przeprowadzono także wywiad z rodzicami badanych. 61% dzieci znało co najmniej 23 litery. 17% nie przeczytało żadnego wyrazu, z kolei 50% badanych czytało w tekście maksymalnie dwa, trzy wyrazy. Jednocześnie wykazano bardzo wysoki wskaźnik poprawności lektury tekstu, który wynosił 0,97. W trakcie badania zanotowano średnio 16 prób przeczytania wyrazów, z których 13 wypadło pozytywnie, w związku z czym wskaźnik efektywności wyniósł 76%. Na podstawie indywidualnych wyników wykazano, że 16% dzieci nie przeczytało żadnego wyrazu przy użyciu strategii wyrazowej całościowej, a 50% – jedynie dwa, trzy wyrazy. Maksymalne wyniki udało się uzyskać około 3% badanym. Analiza korelatów osiągnięć w czytaniu pozwoliła stwierdzić niską korelację z inteligencją niewerbalną oraz funkcjonowaniem wzrokowym, ocenianym testem Frostig. Wśród czynników psychospołecznych znaczenie miały miejsce zamieszkania oraz fakt uczęszczania do przedszkola dłużej niż rok. |