BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poznawcze uwarunkowania przejawów autodestrukcji u młodzieży
Data: [2000]
Badacz: Bernadetta Izydorczyk, Justyna Trepka-Starosta
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i w jakim stopniu występowały u badanej młodzieży wskaźniki pesymistycznego stylu wyjaśniania zdarzeń? Jaka jest częstotliwość ujawniania reakcji autodestruktywnych przez badane grupy młodzieży w latach 1994/95, 1996/97, 1998/99? Czy istnieje wzrostowa tendencja do ekspozycji zachowań autodestruktywnych w populacjach badanej młodzieży polskiej na przestrzeni lat 1994-1999? Jaki rodzaj reakcji i zachowań autodestruktywnych dominuje w populacjach badanej młodzieży w poszczególnych latach? Badaniem objęto 320 osób w wieku od 12 do 21 lat. Respondentów podzielono na cztery grupy: 80 osób w wieku 12-15 lat, skierowanych na konsultację psychologiczną w latach 1994/95 ze względu na ujawniające się różne trudności emocjonalne bądź wychowawcze; 80 osób w wieku 12-15 lat, zgłaszających się na konsultację psychologiczną w latach 1996/97 ze względu na ujawniające się trudności emocjonalne bądź wychowawcze; 80 osób w wieku 12-15 lat, zgłaszających się na konsultację psychologiczną w latach 1998/99 ze względu na ujawniające się trudności emocjonalne bądź wychowawcze; 80 osób w wieku 18-21 lat, szukających pomocy psychologicznej ze względu na trudności emocjonalne i objawy chorobowe na tle psychogennym (nerwicowym), o charakterze lękowym (jawnym i ukrytym), depresyjnym i psychosomatycznym. Do zebrania materiału posłużono się elementami skategoryzowanego wywiadu klinicznego oraz 10-itemowym kwestionariuszem skonstruowanym do weryfikacji zachowań autodestruktywnych i pesymistycznego stylu wyjaśniania zdarzeń. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wzrost wskaźników autodestruktywnych w zachowaniach młodzieży szkolnej na przestrzeni lat 1994/95, 1996/97 i 1998/99. Wykazano, że wśród zachowań autodestruktywnych dominowały elementy tzw. autodestrukcji ukrytej (pośredniej). Jednocześnie okazało się, że autodestruktywność jawna korelowała we wszystkich badanych przypadkach z wysokim poziomem lęku, aktualną depresyjnością, zaburzeniami osobowości oraz przeżywanym kryzysem życiowym.

Deskryptory TESE: młodzież, problemy zdrowotne, dobre samopoczucie, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: youth, health problems, well-being, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Izydorczyk, B. i Trepka-Starosta, J. (2002). Poznawcze uwarunkowania przejawów autodestrukcji u młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 3, 111-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"