BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pozycja dziecka nadpobudliwego psychoruchowo w klasie szkolnej
Data: [1991]
Badacz: Aneta Borkowska
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie, jak dzieci nadpobudliwe psychoruchowo są oceniane przez koleżanki i kolegów i czy są atrakcyjnymi partnerami w grupie społecznej, jaką jest klasa szkolna. Badaniami objęto 191 dzieci z siedmiu klas (II-IV) dwóch losowo wybranych szkół podstawowych na terenie miasta Lublina. W badanej grupie znalazło się 28 dzieci nadpobudliwych psychoruchowo (14,6%), których nadpobudliwość została wskazana przez nauczycieli i zdiagnozowana przez psychologów z poradni wychowawczo-zawodowej. Badania przeprowadzono grupowo, miały one charakter socjometryczny. Użyto następujących metod: testu socjometrycznego Moreno, techniki Powiedz kto, wywiadu z nauczycielem, analizy dokumentacji szkolnej. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że sytuacja dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w klasie szkolnej jest niekorzystna. Spostrzegane są one jako kłótliwe, wybuchowe, skłonne do bójek, płaczliwe, niekoleżeńskie, nieumiejące się bawić, niegrzeczne. Znacznie rzadziej są dostrzegane ich cechy pozytywne, takie jak towarzyskość, wesołość, energiczność. Ten stan rzeczy determinuje niską pozycję socjometryczną dzieci nadpobudliwych w hierarchii atrakcyjności uczniów w klasie. W przypadku prawidłowego oddziaływania nauczyciela-wychowawcy możliwa jest jednak zmiana stosunku grupy do dziecka.
 

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, specjalne potrzeby edukacyjne, atmosfera w klasie, zachowania społeczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: primary school, special educational needs, classroom climate, social behaviour, interpersonal relations
Publikacje:
  • Borkowska, A. (1991). Pozycja dziecka nadpobudliwego psychoruchowo w klasie szkolnej. Życie Szkoły, 8, 456-465.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"