BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System wartości i aspiracje edukacyjne rodziców odnoszące się do własnych dzieci kończących szkoły podstawowe
Data: 1995 – 1996
Badacz: Tadeusz Grudniewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były: struktura systemu wartości funkcjonującego w rodzinie, poziom aspiracji edukacyjnych rodziców w odniesieniu do dzieci kończących szkołę podstawową, wpływ przeobrażeń ustrojowych na poziom aspiracji edukacyjnych. Badanie przeprowadzono w województwie gdańskim, objęto nim łącznie 571 rodzin, w tym 188 ze środowiska wiejskiego, 197 z małomiasteczkowego i 186 z dużych miast, 600 uczniów kończących szkoły podstawowe, 32 pedagogów szkolnych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, techniki ankiety, wypracowania, badanie dokumentów i analizy treści. Najbardziej preferowanymi wartościami w rodzinach były zdrowie członków rodziny – 88,3%, szczęśliwe życie rodzinne – 86,5%, dobre warunki mieszkaniowe – 74,4%, na czwartym miejscu znalazło się wykształcenie – 71,8%. Pochodzenie społeczne badanych rodziców miały wyraźny wpływ na kształtowanie się poziomu aspiracji w odniesieniu do własnych dzieci – do wykształcenia wyższego dzieci aspirowało 59,62% rodziców z pochodzeniem inteligenckim i 23,28% z chłopskim; podobnie wyraźny wpływ miało wykształcenie rodziców – do wykształcenia wyższego dzieci aspirowało 60,87% rodziców z wykształceniem wyższym i 23,88% z podstawowym. Zauważono też wyraźną zależność między poziomem aspiracji a sytuacją materialną, wyższe były aspiracje rodziców zamożniejszych – do wykształcenia wyższego dzieci aspirowało 41,53% rodziców mających dobre warunki materialne, 35,52% mających warunki wystarczające, 24,03% mających warunki słabe. Poziom aspiracji edukacyjnych był również zależny od miejsca zamieszkania. Niektórzy rodzice w kontekście osiągnięć szkolnych dzieci prezentowali zaniżone lub zawyżone aspiracje edukacyjne – 19,65% rodziców uczniów osiągających bardzo dobre wyniki chciało posłać dzieci do zasadniczej szkoły zawodowej, 19,83% – do liceum ogólnokształcącego. Rodzice widzieli swoje dzieci w zawodach o wysokim prestiżu społecznym, najczęściej wskazywano zawód prawnika – 15,23%. Ponad połowa rodziców nie traktowała szkoły jako partnera w przygotowaniu rodziców do poradnictwa zawodowego.

Deskryptory TESE: wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły, decyzja rodziców, postawa, kariera zawodowa, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: choice of training, choice of school, parental choice, attitude, career, social background
Publikacje:
  • Grudniewski, T. (1997). System wartości i aspiracje edukacyjne rodziców odnoszące się do własnych dzieci kończących szkoły podstawowe. Edukacja, 3, 63-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"