BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System wartości i orientacje wartościujące preferowane przez młodzież
Instytucja:
Data: 1996 – 1998
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki jest system wartości uznawanych przez młodzież; które wartości są dominujące, które peryferyjne, a jakie typy wartości wybierane są przez młodzież najczęściej? Jakie są podstawy wartościowania młodzieży, czyli jakie jest źródło motywacji wyboru określonych wartości – prospołeczność, motywacja osiągnięć, potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba kierowania sobą, samoograniczanie i konformizm, motywacja przyjemnościowa? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Wartości Autotelicznych i Instrumentalnych oraz Kwestionariuszem do Badania Wartości Stylu Życia – Modele Życia. Próba liczyła 1458 studentów I-IV roku uczelni wyższych z województwa katowickiego (w badaniu nie uwzględniono jedynie uczelni o profilu artystycznym). Finalnie analizę oparto na wynikach uzyskanych od 1171 osób. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród wartości autotelicznych respondenci preferowali: bezpieczeństwo rodziny, dojrzałą miłość, szczęście, mądrość życiową, prawdziwą przyjaźń, poczucie godności oraz wolność. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że najczęściej wskazywanymi wartościami instrumentalnymi były wartości moralne: odpowiedzialny, kochający, uczciwy, intelektualista, akceptujący, opiekuńczy, wybaczający, samodzielny, pogodny, o szerokich horyzontach oraz niezależny. Dodatkowo ustalono, że system wartości ankietowanych był determinowany prospołecznością oraz potrzebą bezpieczeństwa.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, młodzież, postawa, student, życie studenckie, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: civic values, youth, attitude, student, student life, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Wysocka, E. (2003). System wartości i orientacje wartościujące preferowane przez młodzież. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 123-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"