BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pracodawcy i studenci
Projekt badawczy:
  • Edukacja wyższa – badanie pracodawców i studentów
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Krzysztof Kluza
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oczekiwań pracodawców i studentów co do szkolnictwa wyższego. Przedmiotem analizy były zagadnienia związane ze studiami, ich finansowaniem i organizacją, sylwetką idealnego absolwenta, rekrutacją w firmach a także zagadnienia związane ze studiami, ich finansowaniem i organizacją, sylwetką idealnego absolwenta, rekrutacją w firmach. Studenci wśród pożądanych cech absolwenta wskazywali inne cechy niż pracodawcy; uczciwość znalazła się na miejscu siódmym, odpowiedzialność na trzecim, lojalność na 11.; zgodność wystąpiła w przypadku najmniej istotnych cech – patriotyzm i wrażliwość kulturowa. Badani deklarowali najczęściej znajomość języka angielskiego – około 95%, następnie niemieckiego – około 65%, rosyjskiego – około 60%, rzadziej francuskiego – około 15%, hiszpańskiego oraz włoskiego – poniżej 10%. 80% deklarowało znajomość edytora tekstu, około 75% arkusza kalkulacyjnego, prawie 40% internetu, około 35% baz danych, około 30% programów graficznych. Stwierdzono, że studenci spełniają wymogi pracodawców dotyczące kształcenia dzięki uczelniom i kształceniu indywidualnemu; w przypadku języków obcych brak dopasowania dotyczył języka rosyjskiego. Ocena wiedzy studentów pod kątem przyszłej pracy zawodowej przedstawiała się następująco: zbyt teoretyczna – 39,5%, zbyt ogólna – 25,7%, wystarczająca – 17,8%, zbyt mała – 4,5%. W rankingu szkół pod kątem dobrych szans zawodowych znalazły się kolejno: SGH (28% ważonych), AE w Poznaniu (9%), Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, AE w Krakowie, UW, WSPiZ w Warszawie, AE we Wrocławiu, AE w Katowicach, Politechnika Gdańska, PWSBiA w Warszawie, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni. Jako najważniejsze zdolności pracodawcy wskazywali: systematyczność – 92,5%, umiejętność rozwiązywania problemów – 90,3%, umiejętność przystosowania się do nowych sytuacji oraz opanowanie w sytuacjach stresowych – po 89,4%, operatywność – 87,6%, umiejętność pracy w zespole – 85,8%, realizację założonych celów – 83,2%, umiejętność wykorzystania teorii w praktyce – 82,7%, zorientowanie na wyniki i jakość – 78,8%, myślenie strategiczne oraz zdolności analityczne – po 77,9%, kreatywność – 77,4%, umiejętność negocjacji – 70,8%, niezależność działania – 65,9%, umiejętność samooceny – 64,6%, zdolność do podejmowania ryzyka – 59,3%, umiejętność przekazywania wiedzy – 58,4%, zaufanie we własny osąd – 54,9%, asertywność – 52,7%, myślenie w kategoriach globalnych – 46,5%, zdolności przywódcze – 33,2%, przemawianie publiczne – 15,9%. Wśród cech absolwenta wskazywano na: uczciwość, odpowiedzialność, motywację, lojalność. Za warunek konieczny uznano posiadanie przez kandydata wiedzy obowiązkowej na danym kierunku studiów; wskazywano też znajomość obsługi komputera oraz języków obcych (angielskiego wymagało około 90% firm). Za ważne zagadnienia w kształceniu pracodawcy uznali znajomość nowych trendów w organizacji i zarządzaniu, etykę i odpowiedzialność społeczną, znajomość komputera: edytora tekstu – około 90% wskazań, arkusza kalkulacyjnego – prawie 90%, baz danych – prawie 80%, posługiwanie się pocztą elektroniczną i internetem – około 70%, programów graficznych – około 65%. Przedsiębiorstwa oczekiwały od uczelni nawiązywania współpracy z lokalnym biznesem (75% uznało to za ważne i bardzo ważne), organizacji praktyk i studiów zagranicznych; jedna czwarta była zainteresowana fundowaniem stypendiów. Wysoko oceniano organizowane przez AISEC targi pracy. Opinie na temat kształcenia na poziomie wyższej szkoły ekonomicznej były zróżnicowane, nieznaczna większość skłaniała się ku kładzeniu nacisku na wiedzę specjalistyczną. Firmy opowiadały się za zachowaniem na uczelniach kilku kierunków kształcenia. Jakość szkolnictwa polskiego była oceniana jako przeciętna. Ocena wiedzy przyjmowanych do pracy absolwentów przedstawiała się następująco: zbyt teoretyczna – 42,9%, zgodna z potrzebami – 21,7%, odpowiednia – 16,4%, zbyt mała – 2,7%. Pracodawcy oceniali zwykle nowych pracowników na 6 w skali 1-10; najgorzej pracownicy radzili sobie z marketingiem, organizacją i zarządzaniem oraz kulturą i etyką biznesu. W rankingu szkół pod kątem dobrych szans zawodowych znalazły się kolejno: SGH (17% ważonych), AE w Poznaniu (7%), AE w Krakowie, UW, AE w Katowicach, Politechnika Gdańska, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, Politechnika Wrocławska, AE we Wrocławiu, Uniwersytet Gdański. Firmy zamierzały zatrudnić około 4000 pracowników, najwięcej w działach marketingu, finansów i księgowości oraz systemów komputerowych. Za ważne dziedziny w firmie uznawano organizację i zarządzanie, marketing, prawo, finanse przedsiębiorstwa.

Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, włoski, informatyka, kompetencje, ranking szkół, szkoła wyższa, kształcenie i szkolenie zawodowe, student, pracodawca, kastylijski
TESE descriptors: graduate, English, German, Russian, French, Italian, computer science, competence, institutional ranking, higher education, vocational education and training, student, employer, Castilian
Publikacje:
  • Kluza, K. (1998). Pracodawcy i studenci. Nowe Życie Gospodarcze, 19, 46-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"