Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie rankingu najbardziej poszukiwanych pracodawców przez studentów nauk ekonomicznych w Polsce, uzyskanie informacji na temat oczekiwań studentów i stopnia przygotowania merytorycznego do podjęcia pracy w zawodzie ekonomisty. Badani marzyli o zarobkach w wysokości średnio 1688 zł brutto na starcie i 2295 po roku (w 1994 r. studenci po roku pracy oczekiwali o 35% wyższego wynagrodzenia); wysokie były oczekiwania studentów SGH, UW, WSB w Nowym Sączu. Wśród preferowanych branż największym wzrostem zainteresowania cieszyły się ubezpieczenia i media (dwukrotny wzrost od 1994), telekomunikacja, statystyka; mniejszym – reklama i PR, handel; spadło zainteresowanie konsultingiem i audytem oraz finansami, bankowością, usługami maklerskimi (z 5% w 1994 do 1%). Wśród preferowanych działów w firmie wyraźnie wzrosły wskazania na finanse i księgowość, obsługę systemów komputerowych, dział personalny; dominującą pozycję utraciły działy powiązane z marketingiem (spadek zainteresowania z 55% do 40%). Połowa studentów czwartego i piątego roku nie miała żadnego doświadczenia zawodowego; 20% miało doświadczenie dłuższe niż trzy miesiące. W zakresie znajomości języków obcych deklarowano najczęściej znajomość angielskiego – około 90%, niemieckiego – 70%; rosnąć zaczęła popularność rosyjskiego; studenci przywiązywali do nauki języków coraz większą wagę. W doniesieniu przedstawiono ranking pracodawców: 1. Arthur Andersen, 2. Procter & Gamble, 3. Unilever, 4. Citibank, 5. Coca-Cola Company, 6. Bank Handlowy w Warszawie, 7. Masterfoods Polska, 8. Bank Pekao SA, 9. Price Waterhouse, 10. Coopers & Lybrand. |