BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nastolatki o korzyściach z nauki ekonomii
Kolejne lata cyklu: 2009 2010 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2012 – maj 2012
Badacz: Małgorzata Marchewka, Wioletta Nogaj
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę chęci i przyczyn uczenia się ekonomii wśród nastolatków. W badaniu wzięło udział 616 uczniów – uczestników programu Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego (EUD) oraz Akademii Młodego Ekonomisty (AME) z Warszawy, Poznania, Białegostoku, Katowic i Kielc. Byli to uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych. Jako narzędzie badawcze zastosowano ankietę składającą się z sześciu zadań obejmujących trzy obszary: finanse, przedsiębiorczość, gospodarkę. Ponadto uczniowie wyrażali swoje opinie na temat problemów ekonomicznych oraz opisywali źródła pozyskiwania wiedzy ekonomicznej.  W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zadaniu polegającym na definiowaniu wybranych terminów młodsi respondenci zdecydowani preferowali pojęcia z obszaru finansów (68% wszystkich wyborów; wśród starszych uczniów – 44%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najmniej problemów badanym sprawiały zaoszczędzenie części kieszonkowego oraz odmowa pożyczenia pieniędzy koledze. Ustalono ponadto, że według ankietowanych najtrudniejszym zadaniem z obszaru przedsiębiorczości było wypełnienie formularza PIT. Okazało się, że głównymi źródłami wiedzy ekonomicznej uczniów były rozmowy z rodzicami (20,51% i 19,97% wśród młodszych i starszych uczniów) oraz udział w pozaszkolnych projektach edukacyjnych (odpowiednio 20,24% i 19,92%).

Deskryptory TESE: ekonomia, przedsiębiorczość, obywatel, gospodarka, dane gospodarcze
TESE descriptors: economics, enterpreneurship, citizen, economy, economic data
Publikacje:
  • Marchewka, M. i Nogaj, W. (2012). Nastolatki o korzyściach z nauki ekonomii. e-mentor, 4. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor46.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"