Obserwuj
Tytuł badania: |
Nastolatki o korzyściach z nauki ekonomii |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2010
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2012 – maj 2012 |
Badacz: |
Małgorzata Marchewka, Wioletta Nogaj |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę chęci i przyczyn uczenia się ekonomii wśród nastolatków. W badaniu wzięło udział 616 uczniów – uczestników programu Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego (EUD) oraz Akademii Młodego Ekonomisty (AME) z Warszawy, Poznania, Białegostoku, Katowic i Kielc. Byli to uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych. Jako narzędzie badawcze zastosowano ankietę składającą się z sześciu zadań obejmujących trzy obszary: finanse, przedsiębiorczość, gospodarkę. Ponadto uczniowie wyrażali swoje opinie na temat problemów ekonomicznych oraz opisywali źródła pozyskiwania wiedzy ekonomicznej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zadaniu polegającym na definiowaniu wybranych terminów młodsi respondenci zdecydowani preferowali pojęcia z obszaru finansów (68% wszystkich wyborów; wśród starszych uczniów – 44%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najmniej problemów badanym sprawiały zaoszczędzenie części kieszonkowego oraz odmowa pożyczenia pieniędzy koledze. Ustalono ponadto, że według ankietowanych najtrudniejszym zadaniem z obszaru przedsiębiorczości było wypełnienie formularza PIT. Okazało się, że głównymi źródłami wiedzy ekonomicznej uczniów były rozmowy z rodzicami (20,51% i 19,97% wśród młodszych i starszych uczniów) oraz udział w pozaszkolnych projektach edukacyjnych (odpowiednio 20,24% i 19,92%). |
Deskryptory TESE: |
ekonomia, przedsiębiorczość, obywatel, gospodarka, dane gospodarcze |
TESE descriptors: |
economics, enterpreneurship, citizen, economy, economic data |
Publikacje: |
- Marchewka, M. i Nogaj, W. (2012). Nastolatki o korzyściach z nauki ekonomii. e-mentor, 4. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor46.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.