BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Anna Przecławska
Abstrakt:

Celem badania było określenie warunków uczestnictwa w kulturze dzieci, charakterystykę treści, które to uczestnictwo wypełniają. Badaniem ankietowym objęto w sumie 2170 uczniów klas V-VIII ze szkół podstawowych miejskich i wiejskich w województwie płockim. Wyniki badania pozwoliły zarysować następujący obraz kontaktów z kulturą dzieci z końca lat 90. – badani byli niejako zawieszeni między dwoma biegunami, czyli kulturą tradycyjną opartą na słowie i druku oraz kulturą przyszłości bazującą na nowych technologiach (TIK). Pierwszy typ kultury, reprezentowany głównie przez szkołę, odbierany był przez dzieci jako przestarzały, drugi typ był niedostępny z powodu zapóźnień cywilizacyjno-technologicznych i ekonomicznych. Pustkę kulturową wypełniała zatem telewizja – pozbawiona głębokich przeżyć i intelektualnych doświadczeń, wyizolowana z kontekstu społecznego współdziałania.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kultura, uczestnictwo studentów, szkolnictwo podstawowe, technologia informacyjno-komunikacyjna, środki masowego przekazu
TESE descriptors: primary school, culture, student participation, primary education, ICT, mass media
Publikacje:
  • Przecławska, A. i Rowicki, L. (red.). (2000). Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"