|
|
Tytuł badania: | Nastolatki i książki – od czytania codziennego do unikania |
Instytucja: | |
Data: | maj 2010 |
Badacz: | Zofia Zasacka |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę stanu czytelnictwa młodzieży gimnazjalnej. W ankiecie audytoryjnej (realizowanej podczas jednej godziny lekcyjnej) wzięło udział 1472 uczniów z 70 gimnazjów z całej Polski. Pytania badawcze dotyczyły m.in.: aspiracji edukacyjnych uczniów, czytania książek w czasie wolnym oraz obowiązkowych lektur szkolnych (trendy czytelnicze, częstotliwość czytania, ulubione rodzaje i gatunki literackie, najpopularniejsi autorzy), czerpania przyjemności z czytania, rekomendowania innym tytułów, po które warto sięgnąć, korzystania z e-booków, społecznego obiegu książki, źródeł pozyskiwania książek. Wyniki badania wskazały na dwa nurty upodobań czytelniczych młodzieży gimnazjalnej: literatura fantastyczna, np. utwory Stephenie Meyer, Johna L.L. Tolkiena, Stephena Kinga, Andrzeja Sapkowskiego; literatura o charakterze realistycznym, np. powieści Krystyny Siesickiej, Małgorzaty Musierowicz, Barbary Rosiek, Marty Fox, Paula Coelho. |
Deskryptory TESE: | czytanie, gimnazjum, polski, zajęcia pozaszkolne, planowanie edukacji |
TESE descriptors: | reading, lower secondary, Polish, out-of-school-hours provision, educational planning |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.