BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej dziewcząt z Kielc w wieku 7-9 lat na tle porównawczym
Data: styczeń 1995 – maj 1995
Badacz: Elżbieta Cieśla
Abstrakt:

Przedmiotem badania był poziom rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej dziewcząt w wieku od 7 do 9 lat. W badaniu uczestniczyły 134 uczennice z dwóch szkół podstawowych w Kielcach. W badanej populacji było: 30 siedmiolatek, 63 ośmiolatki, 41 dziewięciolatek. Do pomiaru zdolności motorycznych wykorzystano próby motoryczne, wybrane z Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej: równowaga ogólna, szybkość ruchów ręką, siła chwytu dłoni, siła eksplozywna kończyn dolnych, gibkość. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że dziewczęta w wieku ośmiu lat są wyższe i cięższe niż siedmiolatki, a dziewczęta w wieku dziewięciu lat są wyższe i cięższe niż ośmiolatki – to świadczy o równomiernym rozwoju fizycznym w okresie przedpokwitaniowym. U dziewcząt w wieku 7–8 lat zaobserwowano przyrost badanych wielkości z zakresu sprawności motorycznej, w grupie dziewięciolatek z kolei w przypadku tych wartości motorycznych nastąpił regres. Ponadto wykazano, że zdolności koordynacyjne rozwijały się u badanych dziewcząt harmonijnie. Dodatkowo odnotowano, że dziewczęta z Kielc rozwijają się wolniej pod względem fizycznym niż dziewczęta z Krakowa (por. Żak S.: Zdolności koordynacyjne dzieci i młodzieży z populacji wielkomiejskich na tle wybranych uwarunkowań somatycznych i aktywności ruchowej. Kraków 1991); także w zakresie sprawności motorycznej kielczanki wypadły gorzej niż uczennice z Krakowa, zwłaszcza jeśli chodzi o zdolności siłowe.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, płeć żeńska, dziecko
TESE descriptors: physical development, child development, motor development, female, child
Publikacje:
  • Cieśla, E. (1998). Poziom rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej dziewcząt z Kielc w wieku 7-9 lat na tle porównawczym. Kieleckie Studia Edukacji Wczesnoszkolnej, 1, 87-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"