Abstrakt: |
Przedmiotem badania były elementy nauczania i wychowania regionalnego w edukacji wczesnoszkolnej. W badaniu uczestniczyło 36 nauczycieli klas początkowych, 50 uczniów szkoły podstawowej i 32 rodziców uczniów szkoły podstawowej. W ankiecie udział wzięli również nauczyciele z okolicznych szkół w: Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Kosztowach, Brzezinie i Bojszowach. Na podstawie wyników badania wykazano, że nauczyciele byli świadomi wartości włączania elementów wychowania regionalnego do edukacji wczesnoszkolnej, jednak brakowało im orientacji w istocie tego zagadnienia. Okazało się, że słabo znali swój region, a program nauczania wydawał im się zbyt obciążony, by można było dołączyć do niego nowe elementy. Stwierdzono również, że w opinii rodziców szkoła w niewielkim stopniu oddziałuje na edukację regionalną, jednak respondenci postrzegali placówki oświatowe jako predysponowane do ochrony dziedzictwa kulturowego. Jednym z czynników zniechęcających do włączania elementów z edukacji regionalnej do programów szkolnych była bierność dyrekcji placówek, władz samorządowych i nadzoru pedagogicznego. Odnotowano, że większość nauczycieli nie znała programu Dziedzictwo kulturowe w regionie, wydanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ponadto zaobserwowano, że nauczyciele nauczania początkowego traktowali edukację regionalną marginesowo. Analiza materiału ujawniła również, że teksty z podręczników, wykorzystywane przez nauczycieli, w niewielkim stopniu związane były z regionem zamieszkiwanym przez uczniów, a materiał o regionie był przekazywany w oderwaniu od środowiska naturalnego. |