BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Elementy nauczania i wychowania regionalnego w edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Ilona Cuber-Cebula
Abstrakt:

Przedmiotem badania były elementy nauczania i wychowania regionalnego w edukacji wczesnoszkolnej. W badaniu uczestniczyło 36 nauczycieli klas początkowych, 50 uczniów szkoły podstawowej i 32 rodziców uczniów szkoły podstawowej. W ankiecie udział wzięli również nauczyciele z okolicznych szkół w: Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Kosztowach, Brzezinie i Bojszowach. Na podstawie wyników badania wykazano, że nauczyciele byli świadomi wartości włączania elementów wychowania regionalnego do edukacji wczesnoszkolnej, jednak brakowało im orientacji w istocie tego zagadnienia. Okazało się, że słabo znali swój region, a program nauczania wydawał im się zbyt obciążony, by można było dołączyć do niego nowe elementy. Stwierdzono również, że w opinii rodziców szkoła w niewielkim stopniu oddziałuje na edukację regionalną, jednak respondenci postrzegali placówki oświatowe jako predysponowane do ochrony dziedzictwa kulturowego. Jednym z czynników zniechęcających do włączania elementów z edukacji regionalnej do programów szkolnych była bierność dyrekcji placówek, władz samorządowych i nadzoru pedagogicznego. Odnotowano, że większość nauczycieli nie znała programu Dziedzictwo kulturowe w regionie, wydanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ponadto zaobserwowano, że nauczyciele nauczania początkowego traktowali edukację regionalną marginesowo. Analiza materiału ujawniła również, że teksty z podręczników, wykorzystywane przez nauczycieli, w niewielkim stopniu związane były z regionem zamieszkiwanym przez uczniów, a materiał o regionie był przekazywany w oderwaniu od środowiska naturalnego. 

Deskryptory TESE: edukacja, obszar miejski, treści kształcenia, obszar wiejski, środowisko społeczno-kulturowe, program nauczania, środowisko, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: education, urban area, content of learning, rural area, socio-cultural environment, curriculum, environment, basic education
Publikacje:
  • Cuber-Cebula, I. (1998). Elementy nauczania i wychowania regionalnego w edukacji wczesnoszkolnej. Hejnał Oświatowy, 1, 21-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"