Abstrakt: |
Badaniem, w którym wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, objęto 90 nauczycieli czynnych zawodowo, a jednocześnie studiujących zaocznie nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. 85% badanych to absolwentki studium nauczycielskiego. Blisko 66% respondentów pracowało w placówkach wiejskich, a pozostali w miejskich. Ankietowani wskazywali następujące treści z zakresu edukacji regionalnej realizowane podczas zajęć szkolnych: Moja miejscowość w regionie. Przeszłość historyczna i legendarna. Moja miejscowość w Polsce i w Europie. Codzienne życie rodzinne. Tradycje, zwyczaje, obrzędy rodzinne i ogólnonarodowe. Sylwetki ludzi, którzy rozsławili naszą miejscowość w Polsce i na świecie. Badani nauczyciele stosowali następujące formy pracy w ramach edukacji regionalnej: spacery i wycieczki, uroczystości w przedszkolu i szkole mające na celu kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych, konkursy poświęcone miastu, konkursy tańca regionalnego, degustacje potraw regionalnych, spotkania z artystami, wizyty w muzeum, galerii, wykorzystywanie utworów poetów i pisarzy, legend, wystawy prac plastycznych wykonanych przez dzieci, konkursy o tematyce regionalnej, gry i zabawy związane z regionem, działalność proekologiczna. |