BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Elementarna wiedza ogólna przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji
Data: [1998]
Badacz: Dorota Klus-Stańska, Barbara Organiściak
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę poziomu elementarnej wiedzy ogólnej przyszłych nauczycieli przedszkolnych i klas początkowych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 60 studentów studiów magisterskich, w tym 23 z czwartego roku wychowania przedszkolnego oraz 37 studentów czwartego roku nauczania początkowego. Największą grupę wśród badanych stanowiły osoby pochodzenia inteligenckiego (58,2%) oraz osoby mieszkające w miastach wojewódzkich (53,2%). W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z niestandaryzowanym testem wiadomości typu nauczycielskiego. Kwestionariusz składał się z 72 pytań podzielonych na cztery działy: wiedza ogólnohumanistyczna, wybrane kompetencje z języka polskiego, wiedza przyrodnicza, wiedza techniczna. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że elementarna wiedza humanistyczna i przyrodniczo-techniczna przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji była niezadowalająca. Respondenci uzyskali bardzo małą liczbę punktów w każdej wyróżnionej dziedzinie. W zakresie podstawowej wiedzy humanistycznej jedynie 10% badanych uzyskało wyniki świadczące o wysokim i średnim poziomie wiedzy, a 90% zaliczono do niskiego, bardzo niskiego i krytycznego poziomu. W zakresie nauk przyrodniczych 16,7% badanych uzyskało wyniki na średnim poziomie, a w zakresie techniki aż 1/3 badanych uzyskała wyniki mieszczące się w granicach krytycznego poziomu wiedzy. Okazało się również, że wyniki badanych nie były zależne w sposób istotny statystycznie od miejsca ich zamieszkania ani od pochodzenia społecznego.

Deskryptory TESE: wiedza, student, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, zawód nauczyciela, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: knowledge, student, generalist teacher, teaching profession, basic education
Publikacje:
  • Klus-Stańska, D. i Organiściak, B. (1998). Elementarna wiedza ogólna przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. W: L. Hurło (red.), Z problematyki zawodu nauczyciela (s. 7-26). Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"