Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę poziomu elementarnej wiedzy ogólnej przyszłych nauczycieli przedszkolnych i klas początkowych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 60 studentów studiów magisterskich, w tym 23 z czwartego roku wychowania przedszkolnego oraz 37 studentów czwartego roku nauczania początkowego. Największą grupę wśród badanych stanowiły osoby pochodzenia inteligenckiego (58,2%) oraz osoby mieszkające w miastach wojewódzkich (53,2%). W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z niestandaryzowanym testem wiadomości typu nauczycielskiego. Kwestionariusz składał się z 72 pytań podzielonych na cztery działy: wiedza ogólnohumanistyczna, wybrane kompetencje z języka polskiego, wiedza przyrodnicza, wiedza techniczna. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że elementarna wiedza humanistyczna i przyrodniczo-techniczna przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji była niezadowalająca. Respondenci uzyskali bardzo małą liczbę punktów w każdej wyróżnionej dziedzinie. W zakresie podstawowej wiedzy humanistycznej jedynie 10% badanych uzyskało wyniki świadczące o wysokim i średnim poziomie wiedzy, a 90% zaliczono do niskiego, bardzo niskiego i krytycznego poziomu. W zakresie nauk przyrodniczych 16,7% badanych uzyskało wyniki na średnim poziomie, a w zakresie techniki aż 1/3 badanych uzyskała wyniki mieszczące się w granicach krytycznego poziomu wiedzy. Okazało się również, że wyniki badanych nie były zależne w sposób istotny statystycznie od miejsca ich zamieszkania ani od pochodzenia społecznego. |