BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Elementarna umiejętność czytania dzieci we wczesnym dzieciństwie
Data: 1996
Badacz: Gabriela Kapica
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza przyrostu liczby czytających pięciolatków w porównaniu z grupą dzieci czytających, którą wyłoniono w roku 1986 w ramach badań przeprowadzonych przez Instytut Pedagogiki byłej WSP w Opolu. W związku z założonymi celami powtórzono procedurę sprzed 10 lat; realizacja badania objęła dwa etapy: pierwszy, polegający na prawidłowym ułożeniu loteryjki wyrazowej, która składała się z czterech wyrazów (spośród 728 dzieci poprawnie zadanie wykonało 246 – w tym 171 pięciolatków oraz 75 czterolatków). Drugi etap (badanie właściwe) polegał m.in. na odczytaniu 30 wyrazów jedno- i dwusylabowych o prostej budowie fonetycznej. Teren badania stanowiło 28 przedszkoli, w których nie organizowano systematycznie zajęć z zakresu nauki czytania. Do zebrania materiału badawczego posłużono się także sondażem diagnostycznym wśród nauczycielek przedszkola (otrzymane wyniki miały posłużyć zgromadzeniu szczegółowych opinii na temat zagadnień z zakresu początkowej nauki czytania w wieku przedszkolnym). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że liczba czytających pięciolatków w ciągu 10 lat wzrosła o 22,5%. Analiza danych pozwoliła wykazać, że w grupie czterolatków lepsze wyniki uzyskali chłopcy niż dziewczynki (odpowiednio 64,8 i 50,2), z kolei wśród pięciolatków wyższe rezultaty osiągnęły dziewczynki (77,7 i 72,0). Okazało się również, że wyniki najsilniej różnicowało środowisko dzieci (najwyższe rezultaty uzyskiwali respondenci z obszarów wielkomiejskich, najniższe natomiast z obszarów wiejskich). Na podstawie zgromadzonego materiału potwierdzono również zależność między wykształceniem rodziców a wynikami w nauce uczniów (im niższy poziom wykształcenia rodziców, tym mniej zadowalające osiągnięcia szkolne dzieci).

Deskryptory TESE: czytanie, umiejętność czytania, umiejętności podstawowe, rozwój dziecka, dziecko, środowisko, postępy w nauce, efekt uczenia się, edukacja przedszkolna, kompetencje językowe, trudności w nauce, trudności w czytaniu, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: reading, , basic skills, child development, child, environment, study progress, learning outcome, pre-primary education, language skills, learning difficulty, reading difficulty, urban area, rural area
Publikacje:
  • Kapica, G. (2001). Elementarna umiejętność czytania dzieci we wczesnym dzieciństwie. Kultura i Edukacja, 1, 95-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"