Tytuł badania: |
Elementarna umiejętność czytania a osiągnięcia w nauce języka polskiego uczniów klas pierwszych |
Data: |
1991 – 1994 |
Badacz: |
Jolanta Szempruch |
Abstrakt: |
W doniesieniu opisano wyniki szerzej zakrojonych badań nad związkiem umiejętności czytania z osiągnięciami w nauce. W doniesieniu autorka analizuje wpływ umiejętności czytania na wyniki z języka polskiego wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 340 dzieci z 15 oddziałów przedszkolnych. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie związku między umiejętnością czytania a wynikami w nauce z języka polskiego. 292 uczniów osiągnęło wyniki w nauce w granicach takich samych poziomów jak ich elementarna umiejętność czytania. Dzieci, które w przedszkolu nauczyły się bardzo dobrze czytać (95 badanych), na ogół były na takim samym poziomie wiadomości i umiejętności z języka polskiego w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Dzieci, które w przedszkolu charakteryzowały się niskim i bardzo niskim poziomem elementarnej umiejętności czytania (N = 109), uzyskiwały takie same wyniki w nauce w klasie pierwszej (107 osób). 46 uczniów natomiast osiągało wyniki w nauce niższe w odniesieniu do poziomu elementarnej umiejętności czytania. Zależność ta wiązała się z metodami i formami pracy podczas lekcji, a także – jak się okazało – z wiadomościami nauczycieli o uczniach i ich środowisku rodzinnym. |
Deskryptory TESE: |
trudności w czytaniu, polski, efekt uczenia się, uczenie się, czytanie, niedostateczne osiągnięcia w nauce |
TESE descriptors: |
reading difficulty, Polish, learning outcome, learning, reading, re-assessment |
Publikacje: |
- Szempruch, J. (1998). Elementarna umiejętność czytania a osiągnięcia w nauce języka polskiego uczniów klas pierwszych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Seria Społeczno-Pedagogiczna i Historyczna. Pedagogika i Psychologia, 30, 95-110.
|