Abstrakt: |
Celem badania było określenie stosunku uczniów klas ósmych wobec szkoły. W ankiecie pytano respondentów także o najistotniejsze przyczyny pozytywnego albo negatywnego stosunku wobec szkoły, przyczyny niechęci do szkoły (organizacja pracy, niepowodzenia szkolne albo w relacjach z rówieśnikami, osobowość nauczyciela, negatywne relacje uczeń – nauczyciel), propozycje zmian, które przyczyniłyby się do polepszenia postawy wobec placówki. Ponad połowa respondentów uważała, że na lepszy stosunek wobec szkoły wpłynie polepszenie relacji nauczycielsko-uczniowskich. Ósmoklasiści chcieliby, aby lekcje były ciekawsze, zawierały więcej ćwiczeń praktycznych (37,6% wskazań). 31,3% ankietowanych twierdziło, że lepszym rozwiązaniem byłoby zaliczanie materiału programowego z poszczególnych działów niż pisanie całorocznych sprawdzianów. 29% uczniów proponowało, by częściej odbywały się w szkole konkursy, wycieczki, dyskoteki, które pozwalają na integrację w środowisku rówieśniczym. Najwięcej problemów w realizacji sprawiłaby propozycja uczniów dotycząca ulepszenia wyposażenia szkolnego. Niektórzy ankietowani proponowali skrócenie jednostek lekcyjnych do 35 minut (każda). |