BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skuteczność metod nauczania jako wyraz ich efektywności
Data: [1995]
Badacz: Franciszek Bereźnicki
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację skuteczności metod nauczania mających na celu aktywizację ucznia, a stanowiących syntezę metod konwencjonalnych i problemowych. Badaniem eksperymentalnym objęto 540 uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Przy doborze grup porównawczych brano pod uwagę treść materiału nauczania, wyrównany poziom wiadomości (mierzony opracowanym w tym celu testem), jednakowe warunki pracy i posiadanie tego samego nauczyciela. Badaniem objęto zajęcia z języka polskiego, matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego. Przeprowadzono test początkowy (selekcjonujący) i końcowy we wszystkich grupach. Wyniki badania ujawniły, że stopień przyrostu wiedzy w poszczególnych klasach eksperymentalnych wahał się od 9,2% do 12,6%. Średnie rezultaty uzyskane w tych klasach były lepsze o 11,4% od rezultatów uzyskanych w grupach kontrolnych, w których stosowano jedynie metody konwencjonalne. Ponadto skuteczność metod konwencjonalnych wynosiła w klasach kontrolnych 66,8%, a w eksperymentalnych – 78,2%.

Deskryptory TESE: metodyka, metoda aktywizująca, szkoła podstawowa, metoda nauczania, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: learning theory, activity method, primary school, teaching method, basic education
Publikacje:
  • Bereźnicki, F. (1996). Skuteczność metod nauczania jako wyraz ich efektywności. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 9, 42-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"