Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację skuteczności metod nauczania mających na celu aktywizację ucznia, a stanowiących syntezę metod konwencjonalnych i problemowych. Badaniem eksperymentalnym objęto 540 uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Przy doborze grup porównawczych brano pod uwagę treść materiału nauczania, wyrównany poziom wiadomości (mierzony opracowanym w tym celu testem), jednakowe warunki pracy i posiadanie tego samego nauczyciela. Badaniem objęto zajęcia z języka polskiego, matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego. Przeprowadzono test początkowy (selekcjonujący) i końcowy we wszystkich grupach. Wyniki badania ujawniły, że stopień przyrostu wiedzy w poszczególnych klasach eksperymentalnych wahał się od 9,2% do 12,6%. Średnie rezultaty uzyskane w tych klasach były lepsze o 11,4% od rezultatów uzyskanych w grupach kontrolnych, w których stosowano jedynie metody konwencjonalne. Ponadto skuteczność metod konwencjonalnych wynosiła w klasach kontrolnych 66,8%, a w eksperymentalnych – 78,2%. |