BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skuteczność metody dialogicznej w katechezie (eksperymentalne studium empiryczne)
Instytucja:
Data: 2003 – 2005
Badacz: Stanisław Radoń
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy zmienna niezależna, jaką jest stosowanie przez nauczyciela różnych metod pedagogicznych, wpływa istotnie na zmianę oceny uczniów? Wstępnie założono, że stosowana przez nauczyciela metoda dialogiczna wpływa istotnie na poprawę oceny nauczyciela we wszystkich aspektach oceny formułowanej przez uczniów. W badaniu posłużono się techniką przyczynową (causal research). W pierwszym etapie badania nauczyciel prowadził lekcję za pomocą metody dialogicznej, a w drugim – podającej. Do pomiaru zmiany ocen uczniów wykorzystano autorski Kwestionariusz Metody Dialogicznej. Badania miały charakter anonimowy i trwały dwa kolejne lata. Objęto nimi 250 uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie. 75% próby stanowiły dziewczęta. Na podstawie wyników badania w znaczącym stopniu potwierdzono wstępną hipotezę – ujawniono wpływ metody dialogicznej na sześć spośród dziewięciu aspektów oceny. Istotne zmiany dotyczyły takich elementów jak: metoda, dyscyplina, tematyka, atmosfera, poglądowość i ogólna ocena nauczyciela; nie objęły natomiast: komunikacji, poziomu merytorycznego oraz trafności tematyki. To oznaczało, że stosowanie metody dialogicznej powodowało większe niezdyscyplinowanie uczniów oraz braki w ścisłej realizacji programu; ponadto zauważono, że uczniowie w podobny sposób rozumieją komunikaty nauczyciela stosującego metodę zarówno dialogiczną, jak i podającą.

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, nauczanie, metoda nauczania, jakość kształcenia, jakość nauczania, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, atmosfera w klasie, lekcja, edukacja religijna, religia
TESE descriptors: activity method, teaching, teaching method, quality of education, teaching quality, attitude, teacher-student relation, classroom climate, lesson, religious education, religion
Publikacje:
  • Radoń, S. (2011). Skuteczność metody dialogicznej w katechezie (eksperymentalne studium empiryczne). Paedagogia Christiana, 1, 203-213.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"