Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy zmienna niezależna, jaką jest stosowanie przez nauczyciela różnych metod pedagogicznych, wpływa istotnie na zmianę oceny uczniów? Wstępnie założono, że stosowana przez nauczyciela metoda dialogiczna wpływa istotnie na poprawę oceny nauczyciela we wszystkich aspektach oceny formułowanej przez uczniów. W badaniu posłużono się techniką przyczynową (causal research). W pierwszym etapie badania nauczyciel prowadził lekcję za pomocą metody dialogicznej, a w drugim – podającej. Do pomiaru zmiany ocen uczniów wykorzystano autorski Kwestionariusz Metody Dialogicznej. Badania miały charakter anonimowy i trwały dwa kolejne lata. Objęto nimi 250 uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie. 75% próby stanowiły dziewczęta. Na podstawie wyników badania w znaczącym stopniu potwierdzono wstępną hipotezę – ujawniono wpływ metody dialogicznej na sześć spośród dziewięciu aspektów oceny. Istotne zmiany dotyczyły takich elementów jak: metoda, dyscyplina, tematyka, atmosfera, poglądowość i ogólna ocena nauczyciela; nie objęły natomiast: komunikacji, poziomu merytorycznego oraz trafności tematyki. To oznaczało, że stosowanie metody dialogicznej powodowało większe niezdyscyplinowanie uczniów oraz braki w ścisłej realizacji programu; ponadto zauważono, że uczniowie w podobny sposób rozumieją komunikaty nauczyciela stosującego metodę zarówno dialogiczną, jak i podającą. |