BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skuteczność Metody Dobrego Startu
Typ badania: podłużne
Data: 1998 – 2004
Badacz: Dorota Bronk
Abstrakt:

Badanie miało charakter longitudinalny, a jego celem było sprawdzenie skuteczności Metody Dobrego Startu (Od piosenki do literki – część 1) w stymulowaniu rozwoju funkcji poznawczych, ruchowych i ich integracji u dzieci w pierwszym roku nauki szkolnej (klasie „zerowej”). Kontrolowano również poziom opanowania programu edukacji oraz trwałość efektów MDS w dalszym rozwoju dziecka. Badaniem objęto dwie grupy dzieci sześcioletnich: grupę eksperymentalną 24 uczniów zerówki w Przedszkolu nr 27 w Gdańsku oraz grupę kontrolną 19 uczniów zerówki w Przedszkolu nr 32 w Gdańsku. W program nauczania grupy eksperymentalnej włączono dodatkowo zajęcia prowadzone z wykorzystaniem MDS (raz w tygodniu przez 90 min). Dokonano w sumie trzech pomiarów poziomu funkcji percepcyjno-motorycznych oraz stopnia ich integracji: na początku roku szkolnego 1998/1999 przed rozpoczęciem zajęć z wykorzystaniem MDS (wszystkie dzieci z obu grup); po zakończeniu roku szkolnego 1998/1999 (wszystkie dzieci z obu grup); po trzech latach od zastosowania MDS, gdy badane wcześniej dzieci uczęszczały już do klasy trzeciej szkoły podstawowej (23 dzieci z grupy eksperymentalnej i 19 dzieci z grupy kontrolnej). Do pomiarów tych wykorzystano następujące narzędzia: Próbę Odtwarzania Figur Geometrycznych L. Bender i H. Santucci; Nieznany Język i Polski Język oraz Skalę Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz; Próbę Kreskowania i Test Reprodukcji Struktur Rytmicznych M. Stambak; Test Kart i próby do badania lateralizacji R. Zazzo. Oprócz tego zastosowano serię testów sprawdzających umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem i pisania. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że MDS w wersji literowej wpływała stymulująco na rozwój funkcji poznawczych, ruchowych i ich integracji u dzieci sześcioletnich, a także umożliwiała efektywne nauczanie liter. Wśród funkcji percepcyjno-motorycznych, których wyższy poziom zanotowano w grupie eksperymentalnej, znalazły się: funkcje wzrokowe, percepcja przestrzeni, koordynacja wzrokowo-ruchowa, funkcje słuchowe i językowe, motoryka rąk, lateralizacja. Wpływało to z kolei na lepszą znajomość liter i poziom ich graficznego przedstawienia, kontrolę czynności ruchowych w czasie pisania, poziom rozumienia tekstu czytanego i na technikę czytania oraz na wyniki Skali Ryzyka Dysleksji.

Deskryptory TESE: absencja, metodyka, dydaktyka, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy
TESE descriptors: absenteeism, learning theory, didactics, child development, motor development, cognitive development
Publikacje:
  • Bronk, D. (2010). Skuteczność Metody Dobrego Startu. Dysleksja, 3(8), 26-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"