Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację hipotezy o różnicującym wpływie płci na preferowane wartości oraz hipotezy o zgodności tych wartości z przepisami zawartymi w stereotypie płci (kobiety nastawione na wartości interpersonalne o charakterze moralnym, związane z miłością i przywiązaniem; mężczyźni nastawieni na wartości interpersonalne o charakterze poznawczym, związane z niezależnością i dokonaniem). W badaniu wykorzystano Skalę Wartości Rokeacha; uczestniczyło w nim 208 uczniów liceów ogólnokształcących w wieku 17-18 lat (108 dziewcząt, 100 chłopców). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić pierwszą hipotezę – płeć należała do czynników różnicujących systemy wartości badanych. Potwierdzono również częściowo drugą hipotezę o stereotypowym zabarwieniu tych systemów wartości – kobiety preferowały wartości związane z moralnością (uprzejmy, pomocny, wybaczający, kochający), przywiązaniem i partnerstwem (równość, prawdziwa przyjaźń), harmonijnym obrazem świata (pokój, piękno, czysty świat), mężczyźni zaś z intelektem (logiczny, uzdolniony, o szerokich horyzontach, opanowany), niezależnością (wolnością), dokonaniem (poczucie dokonania), dobrobytem materialnym (dostatnie życie) i dojrzałą miłością. |