BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć a system wartości
Data: [1996]
Badacz: Mirosława Czerniawska
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy o różnicującym wpływie płci na preferowane wartości oraz hipotezy o zgodności tych wartości z przepisami zawartymi w stereotypie płci (kobiety nastawione na wartości interpersonalne o charakterze moralnym, związane z miłością i przywiązaniem; mężczyźni nastawieni na wartości interpersonalne o charakterze poznawczym, związane z niezależnością i dokonaniem). W badaniu wykorzystano Skalę Wartości Rokeacha; uczestniczyło w nim 208 uczniów liceów ogólnokształcących w wieku 17-18 lat (108 dziewcząt, 100 chłopców). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić pierwszą hipotezę – płeć należała do czynników różnicujących systemy wartości badanych. Potwierdzono również częściowo drugą hipotezę o stereotypowym zabarwieniu tych systemów wartości – kobiety preferowały wartości związane z moralnością (uprzejmy, pomocny, wybaczający, kochający), przywiązaniem i partnerstwem (równość, prawdziwa przyjaźń), harmonijnym obrazem świata (pokój, piękno, czysty świat), mężczyźni zaś z intelektem (logiczny, uzdolniony, o szerokich horyzontach, opanowany), niezależnością (wolnością), dokonaniem (poczucie dokonania), dobrobytem materialnym (dostatnie życie) i dojrzałą miłością.

Deskryptory TESE: płeć, szkoła średnia, postawa, wartości obywatelskie, relacje interpersonalne
TESE descriptors: gender, secondary school, attitude, civic values, interpersonal relations
Publikacje:
  • Czerniawska, M. (1997). Płeć a system wartości. Test, 3, 99-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"