BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek młodzieży do przekazów telewizyjnych zawierających zjawiska przemocy
Data: 1996
Badacz: Magdalena Kielska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat zagrożenia, jakie stwarzają przekazy telewizyjne zawierające przemoc. Badaniem ankietowym objęto 152 uczniów klas pierwszych i trzecich z trzech szkół średnich z Jaworzna – Liceum Ogólnokształcącego, Liceum Ekonomicznego oraz Technikum Górniczego. Odpowiedzi badanych ujawniły, że 60,5% z nich preferuje w wolnym czasie oglądanie telewizji zamiast czytania książek, słuchania muzyki czy uprawiania sportu. Tylko jedna osoba wspomniała o poświęcaniu czasu na własne hobby. Jednocześnie młodzież ceniła wysoko spotkania z przyjaciółmi, które dla 78,3% badanych były ważniejsze od najciekawszego programu telewizyjnego. Wśród najczęściej wybieranych przez młodzież rodzajów programów telewizyjnych znalazły się filmy (83,6%), w tym głównie komedie (83,6%) i filmy sensacyjne, oraz programy muzyczne (78,3%). Niewiele wskazań uzyskały programy edukacyjne, dokumentalne, publicystyczne czy serwisy informacyjne. Młodzież rzadko też wybierała świadomie to, co chce obejrzeć, oglądała wszystko, co w danej chwili oferowała telewizja. Niemal wszyscy badani byli zgodni co do konieczności ograniczenia emisji brutalnych scen w telewizji. Dziewczęta były pod tym względem bardziej kategoryczne, ponadto jeśli rodzice narzucali dzieciom ograniczenia w zakresie oglądania telewizji (co zdarzało się rzadko), to czynili to częściej wobec córek niż synów. Większość badanych okazała się także przychylna dla wprowadzenia granicy wiekowej w dostępie do programów telewizyjnych, lecz granicę tę wyznaczali najczęściej zgodnie z własnym interesem (podając najczęściej swój wiek). W opinii młodzieży przemoc ukazywana w telewizji jedynie w niewielkim stopniu przekraczała normę. Jednocześnie zauważano, że było jej więcej w telewizji niż w bliskim otoczeniu. Filmy zawierały zdaniem młodzieży więcej przemocy niż serwisy informacyjne, w których ukazywano jedynie fakty (zawarta w serwisach przemoc była dla badanych normalna, tzn. odzwierciedlała rzeczywistość, o której społeczeństwo powinno być informowane). 78,1% badanych zgadzało się z twierdzeniem, że oglądana w telewizji przemoc wpływa na zachowania młodzieży w realnym życiu. Wpływ ten polegał ich zdaniem na wzroście przestępczości, postrzeganiu przemocy jako sposobu na życie oraz uniewrażliwieniu na agresję otoczenia. Sceny przemocy nie robiły na badanych żadnego wrażenia – niesmak wzbudzały jedynie przemoc na tle seksualnym oraz okrutne morderstwa.

Deskryptory TESE: przemoc, młodzież, środki masowego przekazu, szkoła średnia, pedagogika czasu wolnego
TESE descriptors: violence, youth, mass media, secondary school, leisure education
Publikacje:
  • Kielska, M. (1998). Stosunek młodzieży do przekazów telewizyjnych zawierających zjawiska przemocy. Hejnał Oświatowy, 1, 14-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"