Tytuł badania: |
Stosunek nauczyciela do ucznia i poczucie własnej wartości ucznia jako warunek poczucia bezpieczeństwa w szkole |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Marian Wojciech Wójtowicz |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy proces atrybucji szkoły zależy od płci ucznia? Czy stosunek nauczyciela do ucznia ma wpływ na proce atrybucji szkoły jako miejsca bezpiecznego lub nie przez uczniów? Według wstępnych hipotez spodziewano się, że płeć będzie miała wpływ na proces atrybucji szkoły, a także, że stosunek nauczyciela do ucznia będzie miał wpływ na poczucie bezpieczeństwa wśród młodszych dzieci. W badaniu wzięło udział 161 dzieci z klas I-III Szkoły Podstawowej nr 5 w Ciechanowie oraz klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Gozdowie. W badaniu uczestniczyło także sześciu nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz CBI Schaeffera i Aronson do pomiaru poczucia bezpieczeństwa, autorski kwestionariusz aktywności szkolnej do pomiaru poczucia własnej wartości oraz test 300 przymiotników ACL do pomiaru stosunku nauczyciela do ucznia. Na podstawie wyników badania negatywnie zweryfikowano hipotezę zakładającą związek płci z procesem atrybucji szkoły. Okazało się jednak, że pozytywny stosunek nauczyciela do ucznia ma istotny wpływ na poczucie bezpieczeństwa starszych uczniów. Stwierdzono ponadto, że uczniowie starsi mają większe poczucie bezpieczeństwa niż młodsi, co potwierdziło trzecią hipotezę badawczą. Poczucie własnej wartości miało istotny wpływ na wyniki starszych uczniów w tzw. negatywnych skalach poczucia bezpieczeństwa. |
Deskryptory TESE: |
bezpieczeństwo, dobre samopoczucie, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania społeczne, samoocena, płeć, wiek |
TESE descriptors: |
safety, well-being, teacher-student relation, social behaviour, self-evaluation, gender, age |
Publikacje: |
- Wójtowicz, M.W. (2011). Stosunek nauczyciela do ucznia i poczucie własnej wartości ucznia jako warunek poczucia bezpieczeństwa w szkole. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 175-188). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
|