BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma – nie dziękuję. Czuję się bardziej autokratą niż autokreatorem
Instytucja:
Data: luty 1999
Badacz: Elżbieta Gaweł-Luty, Mariola Szczepańska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka świadomości innowacyjnej nauczycieli w kontekście reformy szkolnictwa. Badaniem objęto 280 osób z trzech uczelni wyższych na Pomorzu Zachodnim, w tym 120 studentów, 120 nauczycieli czynnych zawodowo i 40 nauczycieli akademickich. W badaniu wykorzystano kwestionariusz składających się z pytań otwartych i zamkniętych. Kategorię działalności innowacyjnej zastosowaną w badaniu oparto na propozycji S. Palki (1992), którą rozbudowano o przygotowywanie autorskich programów, cykli oraz elementów lekcji. Wyniki badania ujawniły brak znajomości założeń reformy edukacji u badanych, cenienie „świętego spokoju”, przywiązanie do odgórnego programu i przewodnika metodycznego oraz tendencję do korzystania z tych samych podręczników. Jedynie nieliczni nauczyciele czynni zawodowo podejmowali działania innowacyjne, co związane było z brakiem potrzeby ciągłego doskonalenia się oraz niedostatecznm warsztatem naukowym. Do podejmowanych, choć rzadko, działań innowacyjnych należało tworzenie cyklu lekcji, pojedynczych lekcji lub ich elementów, które mogłyby być podstawą do przygotowania programu autorskiego. Studenci podejmowali w trakcie studiów dwa rodzaje działalności innowacyjnej – prowadzili badania diagnostyczne w ramach pisania pracy dyplomowej oraz przygotowywali konspekty lekcji w ramach zajęć z dydaktyki i metodyki. W opinii nauczycieli akademickich studentów przygotowywano przede wszystkim do pracy dydaktycznej z uczniami, co potwierdzały przekonania na temat studiów wyższych nauczycieli czynnych zawodowo oraz studentów. Uczelnie zaniedbywały jednak kształcenie ogólnych predyspozycji do kreatywnych działań.

Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, student, szkoła wyższa, uniwersytet
TESE descriptors: curriculum reform, educational reform, student, higher education, universty
Publikacje:
  • Gaweł-Luty, E. i Szczepańska, M. (1999). Reforma – nie dziękuję. Czuję się bardziej autokratą niż autokreatorem (komunikat z badań). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 97-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"