BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia.
Projekt badawczy:
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego: pożądane kierunki zmian
Instytucja:
Data: listopad 2003
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii dyrektorów szkół, nauczycieli oraz autorów podręczników i podstawy programowej o jej roli w środowisku edukacyjnym. Próbę badawczą stanowiły wyłącznie szkoły publiczne dla młodzieży (podstawowe, gimnazjalne, średnie i zasadnicze zawodowe na podbudowie programowej gimnazjalnej). Spośród pełnej listy adresowej szkół (otrzymanej z centrum obliczeniowego MENiS) wylosowano w sposób warstwowy i proporcjonalny (do wielkości szkoły) 100 szkół (oraz dwie rezerwowe); ostatecznie zakwalifikowano do finalnej analizy wyniki z 23 szkół podstawowych, 17 gimnazjów, 21 liceów ogólnokształcących, 12 liceów profilowanych, 13 techników i 14 zasadniczych szkół zawodowych. W badaniu wzięło udział także dziewięciu autorów podręczników szkolnych i programów nauczania oraz 24 pracowników okręgowych komisji egzaminacyjnych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę, wywiad półstandardowy oraz pisemne recenzje podstawy programowej, o które poproszono 16 nauczycieli akademickich (ekspertów oświatowych). Najczęściej wskazywanym aktem prawa, mającym (zdaniem badanych) największy wpływ na jakość wykształcenia młodzieży, była Podstawa programowa kształcenia ogólnego (68); następnie Ustawa o systemie oświaty (63) oraz Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania (42). W dalszej kolejności znalazły się Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (31), Ustawa Karta Nauczyciela (25), Rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli (15), Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (siedem wskazań), Rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela (cztery wskazania), Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach (dwa wskazania) oraz Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (jedno wskazanie). W badaniu zapytano także o źródła, z którymi konsultowali się dyrektorzy przy dopuszczaniu szkolnego zestawu programów nauczania. Z aktów prawnych korzystała jedynie niewielka część dyrektorów. Ponadto ankieta zawierała także m.in. pytanie o dostępność tekstu podstawy – okazało się, że poza jednym liceum ogólnokształcącym był on najczęściej dostępny w szkolnej bibliotece i w gabinecie dyrektora (w 18 placówkach otrzymał go każdy nauczyciel). Wśród badanych pedagogów (2021) wiedzę o istnieniu podstawy programowej zadeklarowało 1913 osób (90%), chociaż 202 z nich przyznało, że jej nie zna (455 osób w ogóle o niej słyszało lub nigdy jej nie czytało). Ponad połowa ankietowanych nauczycieli (52%) zapoznała się jedynie z działem dotyczącym swojego przedmiotu dla etapu, na którym uczy, 19% – z działem swojego przedmiotu oraz etapu i dla pozostałych etapów, 9% – z wszystkimi działami, 7% – z działem swojego przedmiotu i etapu oraz pozostałych etapów oraz z działem przedmiotów pokrewnych dla swojego etapu. Analiza materiału badawczego pozwoliła dodatkowo stwierdzić, że wśród zadań, przy których wykonywaniu nauczyciele sięgali do podstawy programowej, najczęściej wskazywano: planowanie lekcji (59%), wybór programu (56%), układanie programu nauczania swojego przedmiotu lub ścieżki edukacyjnej (49%), wybór podręcznika (47%) oraz układanie testów osiągnięć (36%); brak odpowiedzi dotyczył 7% respondentów. Uzyskane odpowiedzi potwierdziły, że podstawa jest dokumentem właściwie zredagowanym, o drobnych i nieznaczących wadach (według opinii przeważającej większości dyrektorów i nauczycieli). Wśród zarzutów znalazły się ogólnikowość podstawy; zwrócono uwagę na konieczność zredukowania, zaktualizowania oraz zintegrowania jej treści.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, program nauczania, warunki kształcenia, egzamin końcowy, efekt uczenia się, ocena zewnętrzna, bilans umiejętności, cele kształcenia, ewaluacja systemu edukacji, system edukacji, treści kształcenia, wspólna podstawa programowa
TESE descriptors: educational reform, curriculum reform, curriculum, learning context, final examination, learning outcome, external evaluation, skills audit, aims of education, evaluation of the education system, education system, content of learning, common core curriculum
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2004). Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia. Warszawa: ISP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"