Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę rodziców uczestniczących w programie Caroll Sutton Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci oraz analizę zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych. Program miał charakter wczesnej interwencji profilaktycznej, składał się z ośmiu spotkań i został zrealizowany w Przedszkolu Miejskim nr 11 w Częstochowie dzięki zainteresowaniu i wsparciu Pełnomocnika Wojewody ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W badaniu wykorzystano metodę ankietową oraz dane uzyskane z rozmów wstępnych z rodzicami. Wyniki badania ujawniły, że rodzice decydowali się na udział w programie ze względu na chęć uzyskania wskazówek dotyczących skutecznych metod wychowawczych (15 osób), porównania własnych metod wychowawczych z tymi proponowanymi przez psychologów (13 osób), poznania potrzeb psychicznych swoich dzieci (10 osób) oraz zrozumienia i opanowania emocji pojawiających się w kontaktach z dzieckiem (siedem osób). Badani posiadali najczęściej jedno dziecko i współmałżonka, wiek dzieci mieścił się w przedziale wiekowym od czterech do ośmiu lat. 20% wszystkich zgłoszeń pochodziło od matek samotnie wychowujących dzieci. Wśród zachowań dzieci zgłaszanych najczęściej jako trudne znalazły się: nieposłuszeństwo (15 osób), zbytnia ruchliwość (pięć osób), upór (pięć osób), problem ze spaniem (cztery osoby), problem z jedzeniem (trzy osoby), płaczliwość (dwie osoby), przekora (dwie osoby), brak zainteresowań (dwie osoby), zbytnie poddawanie się wpływom otoczenia (dwie osoby). |