BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Uchwycić czas” – program edukacyjno-profilaktyczny dla rodziców
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Alicja Kamińska, Dorota Sikora
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę rodziców uczestniczących w programie Caroll Sutton Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci oraz analizę zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych. Program miał charakter wczesnej interwencji profilaktycznej, składał się z ośmiu spotkań i został zrealizowany w Przedszkolu Miejskim nr 11 w Częstochowie dzięki zainteresowaniu i wsparciu Pełnomocnika Wojewody ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W badaniu wykorzystano metodę ankietową oraz dane uzyskane z rozmów wstępnych z rodzicami. Wyniki badania ujawniły, że rodzice decydowali się na udział w programie ze względu na chęć uzyskania wskazówek dotyczących skutecznych metod wychowawczych (15 osób), porównania własnych metod wychowawczych z tymi proponowanymi przez psychologów (13 osób), poznania potrzeb psychicznych swoich dzieci (10 osób) oraz zrozumienia i opanowania emocji pojawiających się w kontaktach z dzieckiem (siedem osób). Badani posiadali najczęściej jedno dziecko i współmałżonka, wiek dzieci mieścił się w przedziale wiekowym od czterech do ośmiu lat. 20% wszystkich zgłoszeń pochodziło od matek samotnie wychowujących dzieci. Wśród zachowań dzieci zgłaszanych najczęściej jako trudne znalazły się: nieposłuszeństwo (15 osób), zbytnia ruchliwość (pięć osób), upór (pięć osób), problem ze spaniem (cztery osoby), problem z jedzeniem (trzy osoby), płaczliwość (dwie osoby), przekora (dwie osoby), brak zainteresowań (dwie osoby), zbytnie poddawanie się wpływom otoczenia (dwie osoby).

Deskryptory TESE: metodyka, metoda nauczania, wychowanie dziecka, wychowanie w rodzinie, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: learning theory, teaching method, child rearing, family education, parent-child relation
Publikacje:
  • Sikora, D. i Kamińska, A. (1997). „Uchwycić czas” – program edukacyjno-profilaktyczny dla rodziców. Część II. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 3, 77-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"