BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Uchwycić kopię” czy podjąć własną aktywność myślową? O nauczaniu porównywania różnicowego i ilorazowego w szkole
Instytucja:
Data: [2009] – [2011]
Badacz: Elżbieta Mrożek
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Istotnym czynnikiem wpływającym na niezadowalające wyniki nauczania zadań na porównywanie różnicowe i ilorazowe jest niewłaściwa tradycja metodyka nauczania takich zadań. 2) Można istotnie poprawić wyniki nauczania, odchodząc od tradycyjnej metodyki i zastępując ją metodyką opartą na podejściu konstruktywistycznym. Materiał badawczy stanowiło ok. 800 prac pisemnych uczniów rozpoczynających naukę w klasie czwartej (tradycyjnie nauczanych) oraz dane zgromadzone w wyniku indywidualnych rozmów z uczniami klas pierwszych i drugich szkoły podstawowej. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że respondenci dość zadowalająco opanowali typy zadań zawierające charakterystyczne zwroty: o tyle więcej, o tyle mniej, tyle razy więcej, tyle razy mniej. Jednocześnie stopień opanowania zadań zakończonych pytaniami O ile mniej? Ile razy więcej? oceniono jako zdecydowanie niezadowalający. Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono trzy typy błędów (pojawiających się w trakcie nauczania tradycyjnego): 1) wpływ pierwszego zdania; 2) błędne użycie „zwrotów-kluczy”; 3) trudności z zapisywaniem odpowiedzi. Wykazano, że konstruktywistyczna propedeutyka nauczania porównywania różnicowego przyniosła pozytywne rezultaty. Niemal wszyscy uczniowie poradzili sobie z zadaniami zakończonymi pytaniem O ile więcej?, mimo że nie uczyli się tych zagadnień w szkole.

Autorskie słowa kluczowe: porównywanie różnicowe i ilorazowe, metody tradycyjne, konstruktywizm
Author's Keywords: additive and multiplicative compare word problems, traditional method, constructivism
Deskryptory TESE: nauczanie, metoda nauczania, matematyka, kształcenie na poziomie elementarnym, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: teaching, teaching method, mathematics, basic education, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Mrożek, E. (2014). „Uchwycić kopię” czy podjąć własną aktywność myślową? O nauczaniu porównywania różnicowego i ilorazowego w szkole. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(24), 74-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"