Abstrakt: |
Celem badania było określenie efektów oddziaływania aktywizujących metod nauczania na obraz siebie studentów. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: 1) Sposób kształcenia, stosowane metody, ma wpływ na obraz siebie studentów. 2) Na zmiany w zakresie obrazu siebie ma wpływ długość czasu oddziaływania danej metody nauczania. Badaniem objęto cztery 35-osobowe grupy studentów, w tym dwie eksperymentalne i dwie kontrolne. Studentów badano na początku studiów, następnie po roku i po dwóch latach za pomocą testu ACL oraz techniki rysunku projekcyjnego Ja wśród ludzi. Wyniki badania wykazały, że studenci nauczani za pomocą metod aktywizujących różnili się pod względem realnego i idealnego obrazu siebie od studentów z grup kontrolnych uczonych w sposób tradycyjny – przejawiali mianowicie mniejsze napięcie i obronność, większą odwagę w wyrażaniu siebie, większą efektywność w działaniu i wyższy poziom samooceny. |