| Tytuł badania: |
Przyszłość w oczach absolwentów szkół ponadpodstawowych |
| Instytucja: |
|
| Data: |
1995 |
| Badacz: |
Monika Łyżwińska, Piotr Polok, Halina Pulnik |
| Abstrakt: |
Celem badania było poznanie planów i oczekiwań bezrobotnych absolwentów szkół ponadpodstawowych. Na pierwszym etapie badania respondenci wypełniali kwestionariusz ankiety, na drugim zaś brali udział w rozmowie z doradcą zawodowym. Badaniem objęto 434 osoby, czyli 41% zarejestrowanych w Rejonowym Urzędzie Pracy w Chorzowie. Dobór próby miał charakter celowy (uwzględniający typ ukończonej szkoły i płeć). Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) Badana młodzież optymistycznie spoglądała na przyszłość i okres zasiłkowy traktowała jako przejściowy. Rejestracja w RUP stanowić miała etap na drodze do realizacji wcześniej wybranych celów, najczęściej dalszej nauki, przedłużenia wakacji lub poszukiwania pracy. 2) Niemal 50% respondentów zadeklarowało zamiar połączenia pracy i nauki w systemie wieczorowym lub na kursach dokształcających. Coraz większa liczba osób, które pragnęły poszerzyć kwalifikacje w ramach kursów przekwalifikujących, świadczyła o wzroście świadomości praw rządzących rynkiem pracy. 3) Blisko 30% badanych uważało kontynuowanie nauki za jedyną słuszną drogę na przyszłość. |
| Deskryptory TESE: |
absolwent, planowanie edukacji, planowanie, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym |
| TESE descriptors: |
school leaver, educational planning, planning, secondary school, vocational school |
| Publikacje: |
- Łyżwińska, M. i Polok, P. (1997). Przyszłość w oczach absolwentów szkół ponadpodstawowych. Edukacja Dorosłych, 1, 84-90.
|