BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyszłość kształcenia zawodowego – oczekiwania młodzieży
Data: 2001
Badacz: Małgorzata Bogaj
Abstrakt:

Celem badania było poznanie ocen i oczekiwań młodzieży wobec realizowanego i antycypowanego modelu kształcenia zawodowego. Badaniem ankietowym objęto 152 uczniów różnych typów szkół zawodowych z województwa świętokrzyskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najczęściej wskazywanym motywem wyboru profilu szkoły i klasy były zainteresowania badanych (34,2%), na drugim zaś miejscu znalazła się odpowiedź, że zadecydował przypadek (19,1%). Stosunkowo wysoki odsetek badanych kierował się perspektywą znalezienia zatrudnienia w przyszłości (16,5%). Dziewczęta częściej od chłopców wskazywały na namowę rodziców i/lub znajomych (20,7%) niż chłopcy (8,9%). Chłopcy z kolei jako jedyni wskazywali motyw w postaci wolnych miejsc w klasie o danym profilu (10,6%). Perspektywa znalezienia dobrze płatnej pracy oraz poziom trudności danego kierunki kształcenia uzyskały najmniej wskazań (po 3,3%). Ponad połowa badanych planowała łączyć pracę z dalszą nauką po zakończeniu szkoły (60,5%), pozostali zaś chcieli kontynuować naukę (37,5%). Od szkoły zawodowej uczniowie najczęściej wymagali zapewnienia im biegłej znajomości języków obcych (13,8%) oraz umiejętności umożliwiających właściwe wykonywanie zadań w przyszłej pracy i biegłej obsługi komputera (po 11,6%). Zapytani o model absolwenta szkoły zawodowej odpowiednio przygotowanego do pracy w sektorze usług, badani wskazywali przede wszystkim na komunikatywność (13,8%), natomiast w sektorze przemysłowym – na kompetencje (14,6%), w sektorze rolniczym – na pracowitość (19,3%). Ogólny obraz wypowiedzi uczniowskich świadczył o tym, że nie dostrzegali oni konieczności zmian struktury organizacyjnej szkolnictwa zawodowego, ale kładli nacisk na zmiany w sferze teleologicznej edukacji zawodowej (cele i funkcje), sfery organizacyjnej (infrastruktura medialna, sposób certyfikacji) i antropologicznej (model zawodowy absolwenta).

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, szkoła średnia o profilu zawodowym, system edukacji, kompetencje
TESE descriptors: youth, attitude, vocational school, education system, competence
Publikacje:
  • Bogaj, M. (2002). Przyszłość kształcenia zawodowego – oczekiwania młodzieży. Edukacja, 1, 79-89.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"