BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doradztwo metodyczne i doskonalenie zawodowe nauczycieli
Data: październik 1996 – luty 1997
Badacz: Halina Dybek
Abstrakt:

Celem badania było ukazanie stanu doradztwa metodycznego i jego roli w rozwoju kwalifikacji i umiejętności zawodowych nauczycieli w procesie doskonalenia zawodowego, szczególnie w okresie adaptacji. Badaniem ankietowym objęto 100 doradców metodycznych różnych specjalności do spraw szkolnictwa podstawowego, 140 dyrektorów szkół podstawowych (6,2% populacji) oraz 330 nauczycieli o stażu pracy do trzech lat (0,67% populacji). Najliczniejsi byli nauczyciele nauczania początkowego, następnie matematyki i języka polskiego. Badanie przeprowadzono w województwach bielskim, katowickim i nowosądeckim. Oprócz metody sondażu diagnostycznego wykorzystano również analizę dokumentacji. Przygotowanie do zawodu wyniesione ze studiów badani oceniali dobrze i bardzo dobrze, choć jednocześnie doświadczali wielu problemów dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. Najwięcej trudności sprawiały nauczycielom kontrola i ocena wiadomości ucznia, prowadzenie dokumentacji, aktywizacja uczniów na lekcji, dobór odpowiednich form i metod pracy oraz środków dydaktycznych, planowanie pracy, organizacja własnego warsztatu pracy oraz precyzowanie tematów lekcji z poszczególnych przedmiotów. Dyrektorzy starali się młodym nauczycielom zapewnić w okresie adaptacji opiekę w postaci przydzielenia nauczyciela opiekuna (posiadało go 72% badanych nauczycieli, z których większość wyraziła zadowolenie ze współpracy), możliwości obserwacji lekcji koleżeńskiej na terenie szkoły oraz hospitację lekcji o charakterze instruktażowo-metodycznym. Niektórzy dyrektorzy zaopatrywali również bibliotekę szkolną w materiały metodyczne. Młodzi nauczyciele korzystali częściej z pomocy doświadczonych nauczycieli niż dyrektora czy doradcy metodycznego. Konsultacje w szkole bazowej odbywały się w dogodnych dla nauczycieli porach, najczęściej w gabinetach doradców metodycznych (dobrze wyposażonych, lecz nieposiadających najczęściej środków technicznych w postaci np. komputera). 52% badanych nauczycieli nie odwiedził do tej pory doradca metodyczny. Rzadkością było wychodzenie przez nauczycieli z inicjatywą dla takich odwiedzin, choć 83% uważało wizyty doradcy w szkole za istotną pomoc fachową. Do najbardziej rozpowszechnionych wśród ankietowanych form doskonalenia zawodowego należały konferencje metodyczne, na których frekwencja wynosiła średnio 64%.

Deskryptory TESE: metodyka, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doradca, szkoła podstawowa, zawód nauczyciela
TESE descriptors: learning theory, in-service teacher training, guidance officer, primary school, teaching profession
Publikacje:
  • Dybek, H. (2000). Doradztwo metodyczne i doskonalenie zawodowe nauczycieli. Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"