BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doradztwo w opinii nauczycieli
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Agnieszka Marszałek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli szkół specjalnych na temat doradztwa metodycznego. Badaniem ankietowym objęto 900 osób, z powrotem otrzymano 380 kwestionariuszy. Odpowiedzi badanych ujawniły, że w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie nauczyciele uczestniczyli średnio w 3,17 zebrań metodycznych, 2,57 warsztatów metodycznych (przy czym liczba ta budzi wątpliwości i być może badani liczyli oddzielnie każde zajęcia w ramach warsztatów) oraz w blisko 1,30 konferencji przedmiotowych, konsultacji zespołowych, lekcji otwartych i hospitacji. Rzadziej uczestniczono w konsultacjach indywidualnych (0,82) i kursach (0,37). Udział badanych w różnych formach zajęć rósł wraz ze stażem pracy. Zdaniem większości nauczycieli liczba organizowanych form doradztwa metodycznego była wystarczająca – nauczyciele okazali się szczególnie jednogłośni w przypadku zebrań metodycznych, nieco mniej w przypadku konferencji przedmiotowych i warsztatów metodycznych. Najbardziej podzielone zdania pojawiły się w przypadku kursów – 61 badanych uważało, że jest ich zbyt mało, a 62, że ich liczba jest wystarczająca. 169 nauczycieli udzieliło odpowiedzi na pytanie o możliwe propozycje dla władz gminy dotyczące doradztwa metodycznego. Najczęściej pojawiała się sugestia zwiększenia stałego doradztwa w szkole (21), stworzenia centrum metodycznego w gminie i organizowania spotkań w odpowiednich dla nauczycieli godzinach (po 17).

Deskryptory TESE: nauczyciel kształcenia specjalnego, szkoła specjalna, doradztwo edukacyjne, doradca, metodyka
TESE descriptors: SEN teacher, special school, educational guidance, guidance officer, learning theory
Publikacje:
  • Marszałek, A. (1997). Doradztwo w opinii nauczycieli. Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej, 6, 32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"