Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli szkół specjalnych na temat doradztwa metodycznego. Badaniem ankietowym objęto 900 osób, z powrotem otrzymano 380 kwestionariuszy. Odpowiedzi badanych ujawniły, że w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie nauczyciele uczestniczyli średnio w 3,17 zebrań metodycznych, 2,57 warsztatów metodycznych (przy czym liczba ta budzi wątpliwości i być może badani liczyli oddzielnie każde zajęcia w ramach warsztatów) oraz w blisko 1,30 konferencji przedmiotowych, konsultacji zespołowych, lekcji otwartych i hospitacji. Rzadziej uczestniczono w konsultacjach indywidualnych (0,82) i kursach (0,37). Udział badanych w różnych formach zajęć rósł wraz ze stażem pracy. Zdaniem większości nauczycieli liczba organizowanych form doradztwa metodycznego była wystarczająca – nauczyciele okazali się szczególnie jednogłośni w przypadku zebrań metodycznych, nieco mniej w przypadku konferencji przedmiotowych i warsztatów metodycznych. Najbardziej podzielone zdania pojawiły się w przypadku kursów – 61 badanych uważało, że jest ich zbyt mało, a 62, że ich liczba jest wystarczająca. 169 nauczycieli udzieliło odpowiedzi na pytanie o możliwe propozycje dla władz gminy dotyczące doradztwa metodycznego. Najczęściej pojawiała się sugestia zwiększenia stałego doradztwa w szkole (21), stworzenia centrum metodycznego w gminie i organizowania spotkań w odpowiednich dla nauczycieli godzinach (po 17). |