BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu. Różnice i podobieństwa między wybranymi dziećmi polskimi i rosyjskimi
Data: 1991 – 1992
Badacz: Anna Lis-Zaldivar
Abstrakt:

Celem badania było poznanie przyczyn niezadowalających wyników w matematyce u dzieci z wadą słuchu oraz porównanie pod tym względem dzieci polskich i rosyjskich. Badaniem objęto siedmioro dzieci (do 10. roku życia) z klas trzecich szkoły dla słabowidzących w Sankt Petersburgu oraz siedmioro dzieci z wadą słuchu (do 10. roku życia) uczęszczających do szkół masowych w Gorzowie Wielkopolskim. W badaniu wykorzystano serię eksperymentów wzorowanych na metodyce J. Piageta w opracowaniu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Poziom kompetencji badanych dzieci podzielono na trzy kategorie: poziom przedoperacyjny (brak wnioskowania o odwracalności przekształceń, podstawą oceny kryteria jakościowe, klasyfikowanie przedmiotów w pary lub łańcuszek), przejściowy (zapowiada przejście na rozumowanie operacyjne, liczenie charakteryzuje się dążeniem do fizycznej odwracalności, klasyfikacja na poziomie kolekcji) i operacyjny (wnioskowanie o stałości w zbiorze i stałości wielkości ciągłych, segregowanie przedmiotów przy uwzględnieniu ich cech). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 16 dzieci polskich i 11 rosyjskich osiągnęło poziom operacyjny. Poziom przejściowy osiągnęło siemioro dzieci polskich i ośmioro rosyjskich. Najliczniejsza okazała się grupa dzieci zaklasyfikowanych do poziomu przedoperacyjnego (19 przypadków wśród dzieci polskich i 23 wśród rosyjskich), które miały poważne problemy w nauce matematyki w szkole. Dzieci z ostatniej grupy miały największe trudności przy określaniu stałości objętości, masy i ilości ciągłych. Najmniejsze problemy sprawiała im seriacja. Porównanie trudności doświadczanych przez dzieci polskie i rosyjskie ujawniło, że te pierwsze miały poważne problemy ze zrozumieniem sensu zdania pomimo poprawnej wymowy, a dla tych drugich zadanie związane z określaniem stałości nieciągłych okazywało się niemożliwe do rozwiązania, gdy nie wykorzystywano identycznych elementów. Zaobserwowane prawidłowości badaczka powiązała ze sposobem uczenia w danym kraju oraz z błędami popełnianymi przez nauczycieli.

Deskryptory TESE: kompetencja uczenia się, matematyka, szkoła podstawowa, upośledzenie słuchu, umiejętności podstawowe
TESE descriptors: learning to learn, mathematics, primary school, hearing impairment, basic skills
Publikacje:
  • Lis-Zaldivar, A. (1998). Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu. Różnice i podobieństwa między wybranymi dziećmi polskimi i rosyjskimi. Szkoła Specjalna, 2, 75-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"