BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Start zawodowy absolwentów szkół średnich
Projekt badawczy:
  • Fiesta: przejście uczniów ze szkoły do pracy
Instytucja:
Data: listopad 1997 – grudzień 1997
Badacz: Marcin Trzciński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie losów zawodowych absolwentów szkół średnich z Warszawy (Wola, Śródmieście, Ochota). Badane szkoły znalazły się w wykazie szkół zawodowych, rozpoczynających kształcenie zgodnie z nową dokumentacją programową w roku szkolnym 1997/1998. W badaniu zastosowano technikę wywiadu swobodnego, którą objęto dyrektorów, ich zastępców, kierowników szkolenia praktycznego oraz nauczycieli oddelegowanych do przygotowania uczniów do dobrego startu zawodowego. Osoby te pracowały w siedmiu szkołach i zespołach szkół zawodowych, w tym zasadniczych szkołach zawodowych, technikach (pięcio i trzyletnie dzienne i wieczorowe) oraz liceach zawodowych i technicznych. Kontakty szkół z absolwentami miały na ogół charakter przypadkowy, nieuporządkowany i nieformalny. Badane szkoły starały się ułatwić absolwentom rozpoczęcie kariery, szkoląc nauczycieli, sprowadzając specjalistów, nawiązując kontakty z pracodawcami i instytucjami związanymi z zatrudnieniem. Kontakty szkół z pracodawcami uznano za niewystarczające, choć zadowalające jakościowo. Firmy zaczęły wpływać intensywnie na program nauczania, tworzone są wręcz nowe oddziały i specjalizacje. Niektórych zawodów nauczano w niewielkiej liczbie ośrodków, co zwiększało szansę na późniejsze zatrudnienie. Zaobserwowano popyt na stolarzy, eksploatatorów urządzeń dźwigowych, techników chłodników, elektryków. Od absolwentów wymagano najczęściej dobrego przygotowania technicznego oraz elastyczności i mobilności. W stosunku do oczekiwań pracodawców programy nauczania szkół zawodowych były przeładowane wiedzą teoretyczną oraz oferowały zbyt mało zajęć praktycznych.

Deskryptory TESE: start zawodowy absolwentów, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie techniczne, relacja szkolnictwo – przemysł
TESE descriptors: transition from school to work, secondary school, vocational school, technical education, education-industry relation
Publikacje:
  • Trzciński, M. (1998). Start zawodowy absolwentów szkół średnich. Szkoła Zawodowa, 3, 27-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"